Annons

kamaxelmodell

1
Hej på er! Hur stor skillnad är det på en standard 254 kam och en 066? Har en YD motor med en 254 kam idag, eller åtminstone tror jag det. Ska se över mina toppar under mellandagarna och då tänkte jag passa på att byta kammen i samma veva. Enligt Wallace racing är min utrustad så här om original och det stämmer på allt men kammen har jag inte kollat upp ordentligt. Om jag vill hålla mig så nära som möjligt till original specs; vilken kam rekommenderar ni då? är skillnaden mellan en automatlådekam och en för manuell så stor?

1970 400 290 HP YD A 10.0 254 16/sm valve 1-2 7040060/64 Block Casting 9799914

Jörgen
Annons

3
Ja det låter ju som om en 066 kan vara nåt för mig, det stämmer ju med stor bil iaf :D ! utväxlingen har jag aldrig kollat men den varvar då inte speciellt mycket i 100-110. Ja vi får se vad det blir för inköp men tack för informationen :D !

Clevite

4
Jag har nu köpt en ny kamaxel via Norrlands custom. Det blev en Clevite 229-1626, http://engineparts.com/05_eng_spec_bk/0 ... pec_bk.pdf , som enligt uppgift ska vara en ersättning för 066. Nu när jag läst på lite mer om den så undrar jag om någon med mer kunskap om kamaxlar kan säga om den blev så rätt som jag tänkte mig. Som jag skrev tidigare i detta inlägg så ville jag montera en kam som ligger nära originalet, en aning vassare kanske. Jag åker alltså med enkelt avgas, 2 port Rochester, 10:1 komp och mycket snäll bakaxelutväxling (kommer ej ihåg exakt just nu men under 3:08 iaf).

OK

6
Då blir det m a o en rätt bra kam ändå. Jag är inte så hemma på det där med kamaxlar men jag har försökt ta till mig av alla bra råd jag fått här på forumet och det lyckades rätt bra den här gången då :-). Du (Kent "The Judge") frågade i en annan tråd om det inte fanns en stämpel/stans i änden av kammen jag skulle plocka ut. Mycket riktigt så fanns det ett U instansat. Kammen var iaf helt slut, den lyfte i princip bara någon millimeter på ungefär en tredjedel av nockarna samt att den också åkte fram och tillbaka i sitt läge. Lagren hade blivit snednötta så jag höll inte på att få ut kammen ur blocket. Nu börjar jag på allvar förstå varför du var så noga med att påpeka att alla mekaniska fel ska vara åtgärdade innan man ger sig på förgasaren. All heder till dig för dina råd! Motorn blir så sakteliga bättre och bättre!