Startmotor och 180 grader fel

#1
Vi har en Pontaic Firebird 350 årsmodell 1969. Motorn har varit urlyftad och lager har bytts och kamkedja, drev och kamaxel. Där blev det lite fel så att det är monterat med markeringarna mot varandra på dreven istället för att de ska vara klockan 12 på båda dreven. Så då är frågan är det bara och riva isär och ändra det eller? Den andra funderingen gäller startmotorn. Där är det precis lika många shims som det var när vi plockade bort den och det fungerade innan motorn lyftes ur. Det lilla drevet som sitter i startmotorn går långt ut på startkransen faktiskt något längre ut än vad startkransen är. Det är ett utrymme så man får in ett gem mellan drevet o startkransen så det är ok, men att drevet går så långt ut känns sisådär men det kanske inte är något att bry sej om?
Tacksam för svar!

Pontiac 69


Annons

Re: Startmotor och 180 grader fel

#3
Välkommen till Forumet!
Om du vrider runt veven ett full varv så hamnar båda märkena på kl.12, så du har inte gjort "fel".
Kamdrevet kan monteras med pricken kl.6 eller kl.12.
Du måste dock komma ihåg vilket när du stoppar i fördelaren, att när pricken är kl.6 så är cylinder nummer 6 i tändläge om pricken istället är kl.12 så är cylinder nummer 1 i tändläge.

Jag brukar stoppa i fördelaren med 1:an i tändläge (båda drevmärkena kl.12) åsså håller jag fördelaren med vakuumklockans anslutning samt rotorns spets 90° i motorns längdriktning mot förarsidans skärm, då hamnar klockan och rotorn i rätt position när fördelaren väl är itryckt med rotorns spets pekandes mot förarplatsen. Glöm inte packningen innan du stoppar fördelaren i hålet och kolla gärna att drivpinnen till oljepumpen är någorlunda i position för att smyga in i fördelarens drev.

Med startmotorn din
är det sannolikt inga problem.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons
cron