Annons

Tomgångsproblem

1
Har en 389 från 66 som totalrenoverades för några år sedan Efter renoveringen så går den inte lugnt och fint på tomgången vill gärna skaka till lite Motorn totalrenoverades och det mesta byttes ut Jag har testat att byta fördelare allt inom tändning är utbytt har även provat att byta förgasare men inget verkar hjälpa Kompressionen är jämn och bra på alla cyl. Jag har även kollat så att inga vacumläckor finns så nu börjar det bli slut på ideer Bilen drar ingen olja märks ingen skillnad på stiften heller. Nu undrar jag om ev kammen kan sitta nån kugg fel Eller om jag har fått nån trimkam den inköptes i samband med en USA resa på California Pontiac restaoration
MVH
Annons

Re: Tomgångsproblem

2
Om kompressionen är bra, runt 160-180 psi, och jämn så är det sannolikt inget fel på motorns mekaniska skick.
Kolla att tändsystemet har korrekt arbetsspänning till tändspolen, korrekta komponenter och att de är korrekt justerade.
Kolla justeringen av blandskruvarna, kan du få motorn att gå sämre med skruvarna längre ut från det att den går som bäst?
Kolla vakuum/varv med och utan växel ilagd. Hur mycket sjunker vakuum/varv när växeln läggs i?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tomgångsproblem

3
Jag har testat att skruva ut blandnings skruvarna men då börjar den att gå sämre Spänningen till tändspolen är drygt 13 volt Vaccumet ligger på 19-20 på tomgången med park ilagd lägger jag i driven sjunker det till 16-17. Förövrigt så går bilen bra när man kör den det är just på tomgång som den gärna vill ruska lite kan även ruska till lite om jag höjer varvtalet till 1000-1300 varv. motorn totalrenoverades för några år sedan drar ingen olja har kompet är jämnt och bra testat att skifta både förgasare och fördelare samt tändspole men den vill fortfarande ruska på tomgång inte gå så lugnt och fint man borde kunna förvänta sig på en sån genomgången motor jag har även kollat så att jag inte har några vaccumläckor. Har börjat undra om kammen är vassare än standard eller om kammen står nån kugg fel Är det möjligt? Om kammen står någon kugg fel hur reagerar motorn då?

Mvh

Re: Tomgångsproblem

4
Med tändningen "på" och brytarna stängda bör du ha 5-7 volt på tändspolens + och med motorn igång runt 11 volt.

Blev vevpartiet balanserat vid renoveringen?
I.s.f., blev detta korrekt utfört, d.v.s. med flexplattan monterad på veven under balanseringen?
Alltför många gånger så 0:as (neutraliseras) veven felaktigt utan flexplatta och sen använder man original flexplatta som har 170 grams offset balansering.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tomgångsproblem

5
Det var verkligen intressant jag börjar tro att vevaxeln balanserades utan flexplatta Enligt the judge så verkar ju inte jag vara den första som blivit drabbad av det eftersom det verkar inte vara helt ovanligt. Hur skakig blir motorn om så är fallet? min skakar inte jättemycket men tillräckligt för att man inte ska vara nöjd. Jag kommer att kolla med motorrenoveringsfirman nu när dom öppnar igen efter semestern. Och jag ger mig tusan på att dom balanserat vevaxeln utan att ha flexplattan på plats. För det är väl även så att köra med bilen om motorn är i obalans är ju inte bra Kan min motor ha tagit skada i så fall? Hursomhelst som kommer jag naturligtvis byta flexplattan om bara vevaxeln är balanserad Och vad ska jag då välja för flexplatta den skall väl vara 0 balanserad skall den vara intern eller extern balanserad? För då får jag ta ner th 400 an och montera ny flexplatta, Och när jag satt ditt rätt flexplatta måste jag väl kunna starta motorn för att se hur den beter sig på tomgång medan jag har växellådan bortplockad Tar tacksamt emot tips vilken flexplatta jag skall välja
Mvh