Annons

Re: motor

#2
Jag skulle inte borra en frisk 428 .030" för att ev. få 6 hästar vid 5500 varv.
Om motorn är sopslut och renoveras till nyskick så är det skicket som ger störst effektökning.
Effekt är vridmoment x varvtal / 5252 och att öka slagvolymen 5-6 kubiktum ger ju en aning mer vrid men i praktiken är det inget att ligga sömnlös över.
Bättre då att se till att allt på och i motorn är i bästa skick och korrekt justerat.
Det är LÄTT att hitta 50 bortsprungna pållar i en feljusterad fördelare och/eller förgasare.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: motor

#4
Om du kör motorn i bänk så brukar den visa effekten. (Just i den bänken, resultatet kan variera beroende på bänken som används).
Vill man veta den verkliga effekten så får man köra en viss sträcka, exempelvis 402 meter på tid med den vikt bilen har och räkna ut hur många hästar som behövdes för detta.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons