Äger en 1955 Starchief Catalina V8 287.
Släpper relativt mycket blåaktig avgasrök, även vid tomgång. Kall och varm. Nertill invid oljefiltret på höger sida finns som jag uppfattar en vevhusventilation slang. Den släpper ut fukt eller oljefilm och rök. Jag har inte bra kunskaper om detta men läst på en del nu. Finns det något enkelt att kolla eller byta ut på just denna tidiga V8 ?
INFO
Motorn var troligen orörd fram till i våras och har då genomgått ventilbyten samt alla tänddelar. Nya topp och ventilpackningar. Hela avgassystemet utbytt och restaurerat grenrör samt insug. Oljan ser bra ut tycker jag. Motorn startar nästintill direkt vid kallstart men lite senare vid varmstart. Går jämt och tyst. Kan bli varm vid längre tomgång men sjunker vid färd igen. Bränsleåtgång ca 1,4 L / mil. Blandad körning.
Arbetet med motorn gjort av verkstad. Oljan 15/40 mineral.
Tacksam för synpunkter
Calle
Annons
Re: Blå avgasrök
2Om det ryker ur vevhusventilationen och ventilkåpan när oljepåfyllningslocket är borttaget så låter det som slitna kolvringar.
Gör ett komressionstest med varm motor, + kabel till tändspolen bortkopplad, alla stift ur, förgasarspjällen fullt öppna.
Man kan även utföra ett leakdown test för att se var slitaget är som störst.
Angående motorolja bör man använda den viskositet som fabrikanten anvisar, 10w30 eller vid mycket hård körning 10w40 för att hålla oljeförbrukningen under kontroll och skyddar motorn bäst under normala arbetstemperaturer på 95°-105°C Välj API SF till SL som innehåller tillräckliga mängder antislitagetillsatser för kamaxel och lyftare.
Undvik till varje pris s.k. racingoljor 20w50 som är för tjock och inte flyter ut till motorns smörjpunkter utan att motorn förvärms innan start och bör endast användas till motorer som är byggda med större lagerspel avsedda att köras i timmar på bana med gasen i botten, med arbetstemperatur på uppåt 130°C och bytas efter varje race-helg då de saknar tillsaster för långtidsbruk och dieselmotoroljor som 15w40 som inte är avsedda för bensinmotorer som varvas mer än dieselmotorer och har rengöringstillsatser för sot som bildas vid förbränning av diesel. En motor som inte får smörjning i tid eller får en olja med fel egenskaper slits ut i förtid och kan i värsta fall ta större skada.
Gör ett komressionstest med varm motor, + kabel till tändspolen bortkopplad, alla stift ur, förgasarspjällen fullt öppna.
Man kan även utföra ett leakdown test för att se var slitaget är som störst.
Angående motorolja bör man använda den viskositet som fabrikanten anvisar, 10w30 eller vid mycket hård körning 10w40 för att hålla oljeförbrukningen under kontroll och skyddar motorn bäst under normala arbetstemperaturer på 95°-105°C Välj API SF till SL som innehåller tillräckliga mängder antislitagetillsatser för kamaxel och lyftare.
Undvik till varje pris s.k. racingoljor 20w50 som är för tjock och inte flyter ut till motorns smörjpunkter utan att motorn förvärms innan start och bör endast användas till motorer som är byggda med större lagerspel avsedda att köras i timmar på bana med gasen i botten, med arbetstemperatur på uppåt 130°C och bytas efter varje race-helg då de saknar tillsaster för långtidsbruk och dieselmotoroljor som 15w40 som inte är avsedda för bensinmotorer som varvas mer än dieselmotorer och har rengöringstillsatser för sot som bildas vid förbränning av diesel. En motor som inte får smörjning i tid eller får en olja med fel egenskaper slits ut i förtid och kan i värsta fall ta större skada.

