Äger en 1955 Starchief Catalina V8 287.
Släpper relativt mycket blåaktig avgasrök, även vid tomgång. Kall och varm. Nertill invid oljefiltret på höger sida finns som jag uppfattar en vevhusventilation slang. Den släpper ut fukt eller oljefilm och rök. Jag har inte bra kunskaper om detta men läst på en del nu. Finns det något enkelt att kolla eller byta ut på just denna tidiga V8 ?
INFO
Motorn var troligen orörd fram till i våras och har då genomgått ventilbyten samt alla tänddelar. Nya topp och ventilpackningar. Hela avgassystemet utbytt och restaurerat grenrör samt insug. Oljan ser bra ut tycker jag. Motorn startar nästintill direkt vid kallstart men lite senare vid varmstart. Går jämt och tyst. Kan bli varm vid längre tomgång men sjunker vid färd igen. Bränsleåtgång ca 1,4 L / mil. Blandad körning.
Arbetet med motorn gjort av verkstad. Oljan 15/40 mineral.
Tacksam för synpunkter
Calle
Annons
Återgå till "Motor / Drivlina"
- Bilar / Teknik
- - Motor / Drivlina
- - Kaross / Chassi / Inredning
- - El / Teknik
- - Däck / Fälg
- - Öppna frågor / Inlägg
- - Teknikarkivet
- Annonser / Köp & Sälj
- - Säljes
- - Köpes
- Allmänt om forumet
- - Allmänt samt Regler / Villkor / Integritetspolicy / Cookies
- - Garaget - Samlat!
- - Företagsregister / Butiker / Hemsidor
- - Klotterplank
- - Övrigt

