Hej allihop.
Jag försöker att ställa in tomgången på min pontiac 400. -75. Förgasaren q-jet är nyrenoverad, jag har bytt alla vacumslangar, bränslefilter, stift. Om jag justerar tomgången till säg 900 varv min och då ca 700 med driven så kör jag en tur och när jag ställer bilen är tomgången plötsligt ca 1200 varv utan driven i. Vad kan jag ha missat? Jag har ställt tändningen till 16 grader före enligt Haynes bok med pluggat vaccum.
Jag har använt mig av vacuumklocka och ställt bränsle/luft ca 2 varv ut med 17-20 mmhg. Finns något jag kan göra mer.
Ocj ja jag är en glad amatör
Annons
Re: Jag får inte till tomgången
2Fungerar choken som avsett?
Har fördelaren kvar original fjädrar i centrifugalregleringen? Kan de röra sig som avsett utan att kärva?
Har fördelaren kvar original fjädrar i centrifugalregleringen? Kan de röra sig som avsett utan att kärva?
3Choken fungerar korrekt. Har inte kollat fördelaren än. Men jag har känslan av att felet kan ligga där. Om jag kopplar bort vacuumklockan känns det som motorn går bättre. Kan det vara den som spökar tro?
4Kärvande vikter/fjädrar kan ställa till det. Ett annat problem kan vara om nån bytt ut fjädrar/vikter till nåt som inte ska vara i fördelaren. S.k. "recurve kit" är sopor som aldrig borde användas.