Har inhandlat en elektrisk bränslepump Carter P 4070, tänkte ersätta den mekaniska då jag haft problem med ånglås flödning.
Vill ha lite tips angående placering, elanslutning mm, skall också byta bränsleröret fram till motorn från 5/16 till 3/8.
Eller kör ni med slang hela vägen från pump till motor? Inte helt enkelt att byta rör då det löper genom främre rambalken!
MVH
Stefan GTO 66
Annons
Re: Elektrisk bränslepump
2Jag har mina monterade i vibrationsdämpare fastskruvade i skuffgolv"väggen" bakom bakaxeln på passagerarsidan.
Såg ingen poäng med att byta soppaledning.
En elsladd kopplad från IGN terminalen via en säkring till ett relä och en strömbrytare (på lämpligt ställe) och sedan vidare med buntband fastsatt på soppaledningen bakåt.
Hoppas detta hjälper en aning.
Såg ingen poäng med att byta soppaledning.
En elsladd kopplad från IGN terminalen via en säkring till ett relä och en strömbrytare (på lämpligt ställe) och sedan vidare med buntband fastsatt på soppaledningen bakåt.
Hoppas detta hjälper en aning.
Re: Elektrisk bränslepump
3Tack för info !
Är väl lämpligt med vibrationsdämpare, har hört att dom kan vara högljudda, är dom det eller är det överdrivet ??
Anledningen att byta bränsleledningen var att anslutningarna på nya pumpen var 3/8 och gamla ledningen är 5/16 och 50 +
och lite rostig. Har ni några förslag angående materialval ?
Är väl lämpligt med vibrationsdämpare, har hört att dom kan vara högljudda, är dom det eller är det överdrivet ??
Anledningen att byta bränsleledningen var att anslutningarna på nya pumpen var 3/8 och gamla ledningen är 5/16 och 50 +
och lite rostig. Har ni några förslag angående materialval ?
1966 GTO
Re: Elektrisk bränslepump
4Blir svårt att hitta en tystare pump än P4070, hörs nättojämt med avstängd motor.
Många moderna bilar använder nylonledningar, gäller bara att hitta snitsiga anslutningar. HansenRacing har en del sådant.
Många moderna bilar använder nylonledningar, gäller bara att hitta snitsiga anslutningar. HansenRacing har en del sådant.
Re: Elektrisk bränslepump
5Skönt att höra att den är tyst!
Kollade idag med min slangleverantör som föreslog Polyuretanslang som används b.l.a till olika trycklufts applikationer.
Kollade på nätet och kunde konstatera att den är bensin och oljebeständig, den är dessutom smidig och följsam, den tål
att böjas utan att den veckar sig.
Det finns många olika typer (snitsiga smidiga) kopplingar att använda till dom.
Kollade idag med min slangleverantör som föreslog Polyuretanslang som används b.l.a till olika trycklufts applikationer.
Kollade på nätet och kunde konstatera att den är bensin och oljebeständig, den är dessutom smidig och följsam, den tål
att böjas utan att den veckar sig.
Det finns många olika typer (snitsiga smidiga) kopplingar att använda till dom.
1966 GTO
Re: Elektrisk bränslepump
6Härligt!
Låter intressant, du får gärna meddela resultat, har själv funderat på detta med smidigare ledningar för soppan.
Låter intressant, du får gärna meddela resultat, har själv funderat på detta med smidigare ledningar för soppan.
Re: Elektrisk bränslepump
7Har nu monterat ny bränsleledning, 10 mm Polyuretan blev det skickar några bilder på det samt en länk om olika plasters egenskaper.
Drog den genom bakre rambalken över bakaxeln, tillverkade ett fäste med vibrationsdämpare som Kent föreslog
som jag monterade framför tanken i rambalken.
http://www.kuntze.se/Cache/TekniskInfor ... D6C2E7.pdf
Drog den genom bakre rambalken över bakaxeln, tillverkade ett fäste med vibrationsdämpare som Kent föreslog
som jag monterade framför tanken i rambalken.
http://www.kuntze.se/Cache/TekniskInfor ... D6C2E7.pdf
1966 GTO
Re: Elektrisk bränslepump
8Det där såg ju väldigt smidigt ut, jag har själv tänkt byta till samma pump och samtidigt byta bränsle ledning. Blev det billigare med detta system i jämförelese med stålomspunnen slang och AN kopplingar?
Pontiac Firebird -71 400
Re: Elektrisk bränslepump
9Det har jag ingen koll på eftersom jag i mitt arbete använder dessa kopplingar och slang. (bra rabatter).
Men jag tror att det blir betydligt billigare än AN prylarna.
Det som du skall se upp med är gängorna i pumpen som är NPT 1/4 och normalt för tryckluftkopplingar är Whitworth rörgängor !
Det skiljer en gänga per tum i den dimensionen, men eftersom gängan inte är så lång så funkar det ändå.
Men jag tror att det blir betydligt billigare än AN prylarna.
Det som du skall se upp med är gängorna i pumpen som är NPT 1/4 och normalt för tryckluftkopplingar är Whitworth rörgängor !
Det skiljer en gänga per tum i den dimensionen, men eftersom gängan inte är så lång så funkar det ändå.
1966 GTO