Annons

Bonneville 1960 389 4-port vs Tri Power

1
Är eventuellt på gång att köpa en Bonneville coupe från 1960 med 389/303hp. Som jag har förstått har den en 4-port Carter, 472-kam (liknande 066-kammen) 10.25 i komp, Super Hydra-matic 4-speed (3.97:1, 2.55:1, 1.55:1, and 1.00:1) och 3.08 eller 3.23utv. Samma motor med 10.75 i komp samt 4-port eller Tripower fanns också med 318 hp (3-2 + 472-kam), 333hp (1-4) och 348hp (3-2) ihop med 886-kammen som tyvärr ej finns att få tag i längre (283/293, 207/218, 114 LSA, 112 ICL). Min fråga är om jag kan räkna med en rejäl effektökning om jag monterar ett Tripower, 068-kam och long branch manifolds? Är det någon märkbar skillnad i bränsleförbrukning mellan Tripower och Carter 4-port? Hittade ett nästan komplett Tripower från en 1960 389SD (363hp) på Ebay som jag funderar på att köpa om bilaffären blir av: http://m.ebay.com/itm/191696601638
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Bonneville 1960 389 4-port vs Tri Power

2
I.o.m. att du flyttar upp varvtalsregistret så blir det fler kusar.
Under normal körning är förbrukningen likvärdig.

TriPower är ju Pontiacs signum för HighPerformance och "Tiger"-temat.
INGET slår ljudet från de tre kompisarna med plattan i mattan, för att inte tala om när man öppnar huven och ser dem sitta där på motorn......

Dock införde Pontiac 1965 en strypning av flödet på sekundärsidan på AFB´n, så att skillnaden skulle bli större, så att de som köpte en kärra med TriPower inte skulle bli besvikna.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Bonneville 1960 389 4-port vs Tri Power

3
Tack för svar Kent! Med 3.97utv. (12.3:1 till hjulen med 3.08 i bak) på första växeln borde även en tung Bonneville tolerera lite mer kam. 348-hästars 389an var ju "top dog" från fabrik 1960 så det vore lite kul att göra en nära "kopia" på den motorn med relativt enkla medel. Ska kolla upp om någon firma kan custom slipa en McKellar #6/886-kam, konstigt att ingen saluför denna kam eftersom den kunde passa i en hel del kombos och på pappret ligger mellan 066/067-kammen och 068-kammen. Hoppas nu bara på att bilaffären går igenom!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Bonneville 1960 389 4-port vs Tri Power

4
The Judge skrev:Dock införde Pontiac 1965 en strypning av flödet på sekundärsidan på AFB´n, så att skillnaden skulle bli större, så att de som köpte en kärra med TriPower inte skulle bli besvikna.....
Det där lät intressant, hade jag ingen aning om men vill såklart veta mer om det, så du får gärna utveckla med lite mer fakta och bakgrundsstory. Hur mycket skillnad kan det vara mot en ostrypt AFB?

Nu blir jag att fundera på om min AFB (4034S) är strypt och om det går att plocka bort eventuell strypning och få en vassare bil?
1963 Grand Prix - 2001-13 - Såld
1966 Bonneville Station Wagon - 2013-16 - Såld
1966 Bonneville 4-Door Hardtop - 2016-20 - Såld

Re: Bonneville 1960 389 4-port vs Tri Power

5
grandprix63 skrev:
The Judge skrev:Dock införde Pontiac 1965 en strypning av flödet på sekundärsidan på AFB´n, så att skillnaden skulle bli större, så att de som köpte en kärra med TriPower inte skulle bli besvikna.....
Det där lät intressant, hade jag ingen aning om men vill såklart veta mer om det, så du får gärna utveckla med lite mer fakta och bakgrundsstory. Hur mycket skillnad kan det vara mot en ostrypt AFB?

Nu blir jag att fundera på om min AFB (4034S) är strypt och om det går att plocka bort eventuell strypning och få en vassare bil?
Om du kikar ner mellan sekundärportarna så ser du att Hot Idle Compensator´n fått "vingar" som täcker en del av de båda portarna.
Dessa stryper flödet från ca. 625 cfm till ca. 575 cfm.
Om vingarna klipps bort så får man öka storlek på sekundärmunstyckena från .0785" till .086" som komplement till den större mängden luft.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/