Sida 1 av 1

D port vs Round port

Postat: 15 jan 2022 20:22
av pontcar
Hej är tvungen att köpa nya toppar så det får bli aluminium jag har alltid haft motorer med D port och dom är ju hel enkelt för jävliga att skruva med (mitten bultarna) med headers så vad jag undrar är om någon har erfarenhet av round port toppar om det är mer utrymme vid mitten portarna måste så klart ha nya headers då ja vet.Såg på Summits hemsida att dom hade Headers till Pontiac med endast tre rör där mitten portarna gick till samma rör är det bara skit eller kan det vara något att ha. Hoppas någon kan ge mig ett bra svar på dessa frågor.

Re: D port vs Round port

Postat: 17 jan 2022 08:58
av stugan
Hej
Jag har sådana funkar bra ljud mässigt men är trångt å jävligt ändå.
Men lite bättre än vanliga..Vet ej hur gjutjärns hedders är men dom kan vara bästa alt ändå?
Lycka till...

Re: D port vs Round port

Postat: 17 jan 2022 12:23
av The Judge
Rundportstopparna togs fram av Pontiac p.g.a. önskemål från race-folket just för att lättare kunna använda headers och få ut den sista hästkraften vid 6000 varv.
Om bilen inte ska bo på stripen rekommenderas original (eller repro) gjutjärns"headers", finns till både D-port och O-portstoppar. Mulligare ljud och man slipper byta packningar stup i kvarten.

Re: D port vs Round port

Postat: 17 jan 2022 18:15
av pontcar
Tack för bra svar jag får fundera lite vilka det blir gjutjärn tror jag.