Annons

Tips/förslag på ombyggnation av luftrenare/scoop (L88)?

1
Hej!

Har ett L88-scoop (tyvärr!) på min Pontiac Firebird -71, samt en svart 14" simpel Mr.Gasket luftrenare.
Tänkte beställa en aluminium/rostfri plåt som den lokala plåtfirman får tillverka samt böja, för att den plåtremsan ska täcka ca 3/4-delar främre delen av luftrenaren.
Vill att luften ska tas via L88-scoopet.
Även denna tänkte jag lacka/måla svart. Kommer förhoppningsvis se ut ungefär som en originalluftrenare (fast utan snorkel) när den blir färdig.

Tanken va då att sätta denna plåt "innanför" kanten av luftrenaren, för utseendets skull. Problemet blir då att denna plåt måste vara ganska EXAKT lika bred som luftfiltret är tjockt, eftersom toppen av luftrenaren pressas fast mot luftfiltret för att täta. Är plåten för bred så tätar ju inte själva luftfiltret.
Låt säga att luftfiltret är ca 51mm (2") högt, så kanske den pressas ner till 50mm när man drar åt vingmuttern till toppen av luftrenaren.

Kanske att man snittar plåtbiten till t.ex 45mm, sen sätter man på någon form av kantlist/kantskydd runt plåten?
Eller att man försöker hitta någon "base plate" (som man använder för att ändra offset på luftrenaren), som man modifierar så den passar löst innanför luftrenaren, sen borrar/sågar upp hål bak till (för att kunna suga in luft via L88).?

Annat förslag, förutom att införskaffa sig en original-luftrenare och/eller huv/scoop?

En annan process blir att försöka täta mellan luftrenaren och huven/L88-scoopet...
Tips på hur man kan tänka sig lösa detta?
Tänker mig att man försöker köpa ett såpass högt luftfilter som gör så att luftrenaren nästan tar i, i taket på L88, men att man då sätter denna plåt runt hela luftrenaren, sen ritar man ut med penna via L88-scoopet, utifrån. Sen snittar upp?
Sen försöka bygga några plåtar eller dylikt som tätar? Eller finns det någon bränsle- och värmesäker skumgummi att köpa?
Tänker mig nåt med "Cowl Induction"?

Tack på förhand!
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400