Sida 1 av 1

Hur kollar man pcv ventilen+

Postat: 14 okt 2020 20:44
av Grizzly
Hej Ser att min 389 läcker lite olja i bakre vevaxeltätningen när man kör det är inga stora mängder Nya tätningar sattes in av en auktoriserad duktig firma för ca 4 år sen men det kan ju bli läckage i alla fall men det kan väl även bero på PCV ventilen jag undrar hur kollar man PCV ventilen? om man måste byta vevaxeltätning hur bökigt är det när man plockat bort automatlådan?
Mvh

Re: Hur kollar man pcv ventilen+

Postat: 15 okt 2020 11:03
av The Judge
PCV ventilen är som en backventil, tar in luft åt ena hållet och täpper till åt andra. Man kan skaka på den och då ska den låta som en kastanjett, annars har den sotat igen.
Den har samma bytesintervall som luftfiltret, så den brukar inte hinna bli dålig om ägaren skött servicen enligt boken.

Vid byte av bakre ramlagertätning är det lättare om man lyfter ur motorn. då oljetråg samt transmissionskåpa måste bort och vevaxeln lyftas ur sitt läge.

Re: Hur kollar man pcv ventilen+

Postat: 15 okt 2020 19:53
av Grizzly
men visst är det så att om PCV ventilen krånglar så kan det innebära att du får läckage i bl.a vevaxeltätningen
Med vänlig hälsning Grizzly

Re: Hur kollar man pcv ventilen+

Postat: 16 okt 2020 10:32
av The Judge
PCV systemet har luftväxling till och från vevhuset via ett ventilerat oljepåfyllningslock eller ett rör från ena ventilkåpan till luftrenaren som ventilerar ut eventuella vevhusgaser vid fullgas då PCV-ventilen är stängd.
Så, nej, PCV ventilen har lite eller inget att göra med bakre ramlagertätningen.
Och, originalvevar med smörjspår för tätningen bör använda reptätning, medan eftermarknadsvevar med slät yta för tätningen använder vitontätning.