Sida 1 av 1

byte toppar 389 -66

Postat: 15 mar 2020 16:07
av Grizzly
Hej Om man skall byta toppar på en 389 från 1966 vilka toppar är då lämpligast att använda Idag sitter ju 092 toppar på motorn Jag skulle vilja sätta på andra Pontiac toppar för på 092 toppar så sitter ju som bekant vipparmsbultarna pressade och jag skulle vilja ha vipparmsbultar som är skruvade. Jag är inte intresserad av att vässa motorn utan bara ha toppar med liknade prestanda som mina 092 toppar som sitter på idag. Sen så skall ju dom nya topparna även passa mot insug, grenrör, fästen för generator och servo


Hälsningar Grizzly

Re: byte toppar 389 -66

Postat: 15 mar 2020 16:30
av The Judge
Kolla med en motorverkstad, de kan montera gängade stödbultar i dina toppar. 1/2" UNC i botten och 7/16" UNF på toppen,
Original vipporna passar, men du får skaffa CBB 7/16 UNF original-muttrar.

Re: byte toppar 389 -66

Postat: 15 mar 2020 18:53
av Grizzly
Hej Grejen är den att jag har en bekant som har renoverade toppar med skruvade vipparmsbultar och dom topparna har jag möjlighet att byta till mig för en billig peng det är därför som jag vill veta vilka toppar med gängade bultar som kan ersätta mina 092
Jag vet inte vilket gjutnummer hans toppar har

Med vänlig hälsning Grizzly

Re: byte toppar 389 -66

Postat: 15 mar 2020 20:44
av The Judge
Toppar med gängade stödbultar finns i en mängd varianter med förbränningsrum som har mellan 66cc till 124cc så att veta ursprunget på dessa är högst väsentligt.
Dessutom har de en anna vinkel på ventilskaften som gör att ventilurtagen på kolvarnas toppar inte matchar ventiltallrikarnas position med risk för närkontakt dem emellan, inget man bör sträva efter. Vippor och stötstänger är olika för de senare topparna och infästningarna för generator och servofästena kan vara värt att kolla om de är samma som på dina toppar.
Du har egentligen inget att vinna på att byta bort din original-toppar. Se till att få dem fixade i stället är mitt tips.