Kamaxel 350-75
Postat: 08 jan 2018 13:03
Hej.
Jag är ny på forumet, och har relativt nyligen skaffat en Firebird Espirit-75.
350+350 automat, 2bbl med en fyrports E-brock 1401.
Har förstått att det är en "smog-motor". Ca 155Hk original.
Ganska trött... Vore kul om man kunde gasa ifrån Volvon..
Är inte ute efter att köra på strippen, men ca 300hk vore skoj.
Har ett nytt insug E-Brock performer 4-port,
och en flong i kartong E-Brock 1405, 600 förgasare som jag fått av polare.
(Har förstått efter googlande att en Rochester hade varit att föredra.)
Ska prova iaf.
Tänkte även plocka på Headers, med 2,5" delat "H" system.
Måste man borra och gänga yttre hålen.? Det är redan gängat där.?
Kompressorn till Ac´n var bortplockad när jag köpte bilen,
så några kusar tjänar man väl där.?
Men.. Kamaxel..? Vad blir bra tro? En djungel.. Kan nån hjälpa mig med tips?
Såg en rekommendation i annat forum: "comp cam's cca-51-240-4 its 244degs@50 duration and .501 lift"?
Kanske blir för mycket?
Ett annat forum föreslog En Comp cam typ "XE" för att kompensera det lägre kompet.
Har ingen aning om vad som blir bra..
Bakaxeln är nyrenoverad med ny Auburn lamelldiff. Utväxling 3.08.
Topparna är märkta 5C. Lågkomp mellan 9-10bar?
Dom skall dock ha rätt ok flöde?
Tänkte ta ett kompprov innan jag börjar riva.
HEI tändsystem
Med vänlig hälsning
Roger
Jag är ny på forumet, och har relativt nyligen skaffat en Firebird Espirit-75.
350+350 automat, 2bbl med en fyrports E-brock 1401.
Har förstått att det är en "smog-motor". Ca 155Hk original.
Ganska trött... Vore kul om man kunde gasa ifrån Volvon..
Är inte ute efter att köra på strippen, men ca 300hk vore skoj.
Har ett nytt insug E-Brock performer 4-port,
och en flong i kartong E-Brock 1405, 600 förgasare som jag fått av polare.
(Har förstått efter googlande att en Rochester hade varit att föredra.)
Ska prova iaf.
Tänkte även plocka på Headers, med 2,5" delat "H" system.
Måste man borra och gänga yttre hålen.? Det är redan gängat där.?
Kompressorn till Ac´n var bortplockad när jag köpte bilen,
så några kusar tjänar man väl där.?
Men.. Kamaxel..? Vad blir bra tro? En djungel.. Kan nån hjälpa mig med tips?
Såg en rekommendation i annat forum: "comp cam's cca-51-240-4 its 244degs@50 duration and .501 lift"?
Kanske blir för mycket?
Ett annat forum föreslog En Comp cam typ "XE" för att kompensera det lägre kompet.
Har ingen aning om vad som blir bra..
Bakaxeln är nyrenoverad med ny Auburn lamelldiff. Utväxling 3.08.
Topparna är märkta 5C. Lågkomp mellan 9-10bar?
Dom skall dock ha rätt ok flöde?
Tänkte ta ett kompprov innan jag börjar riva.
HEI tändsystem
Med vänlig hälsning
Roger