Bränsletryck varm motor
Postat: 10 jul 2017 18:33
Är det någon som har råkat ut för kraftigt sjunkande bränsletryck vid varm motor/bränslesystem. 350 motor med 2 ports Rochester förgasare och mekanisk bränslepump. Vid kallstart ca 5.5 - 6 PSI och sedan sjunker trycket sakta ju varmare motorn blir. Testat när bilen får och stå på tomgång för att få upp så hög temp som möjligt. Vid arbets temp vid ca 80 gradera är trycket nere på ca 3 PSI, och strax innan den extra elkylfläkten slår till vid motor temp 90-95 grader börjar den missa lite och tappar den stabila tomgång, och dör om man inte håller den vid liv med gasen. Även där naturligtvis lite sämre gång. Bränsletrycket är då nere på 1 till 1,5 PSI. Låter jag den dö, eller stänger av den då så håller den kvar det bränsletrycket i systemet. Så det är ju hyfsat tätt mellan nålventilen och bränslepumpen.
Bränsleledningarna isolerade med glasfiber/aluminium "sockor" för att få så låg uppvärmning som möjligt. Är säkert lite tendenser till ånglås i bränslerören, pga bränslet idag med låg ångpunkt, och lågt bränsletryck i rören, men inget direkt "bubbel" i det genomskinliga bränslefiltret innan tryckregulatorn och förgasaren.
Så min fråga är har någon råkat ut för det?
Hjälpte det att byta den mekaniska bränslepumpen?
Eller gav du upp och gick över till elektrisk bränslepump?
Vill ju slippa en surrande elektrisk bränslepump, men samtidigt inte byta den mekaniska bränslepumpen om det är samma problem igen, med kraftigt sjunkande bränsletryck vid hög temp.
Lindeman
Bränsleledningarna isolerade med glasfiber/aluminium "sockor" för att få så låg uppvärmning som möjligt. Är säkert lite tendenser till ånglås i bränslerören, pga bränslet idag med låg ångpunkt, och lågt bränsletryck i rören, men inget direkt "bubbel" i det genomskinliga bränslefiltret innan tryckregulatorn och förgasaren.
Så min fråga är har någon råkat ut för det?
Hjälpte det att byta den mekaniska bränslepumpen?
Eller gav du upp och gick över till elektrisk bränslepump?
Vill ju slippa en surrande elektrisk bränslepump, men samtidigt inte byta den mekaniska bränslepumpen om det är samma problem igen, med kraftigt sjunkande bränsletryck vid hög temp.
Lindeman