Sida 1 av 1

389 "Frankenstein"

Postat: 16 maj 2017 00:27
av Burningbird
Hej! I helgen införskaffades ett nytt projekt igen, en 389a från -66. Motorn hade ersatt originalmotorn i en Bonneville -69 (400/428?) men hade ett klapprade ljud så ägaren bestämde sig för att byta till en Pontiac 350 istället. Jag hann bara lyfta av ena toppen innan jag hittade felet, 2ans kolv gick att vickla flera mm i TDC! När jag tog ur kolven hade ena kjolen gått av under oljeringen :shock: Tyvärr va det inte enda problemet jag hittade under demonteringen: kolv sprucken, std kolvar i 0.020" borrat block :roll:, kolv felvänd, 3 av 16 kolvringar var hela resten i flera bitar, kambult urgängad flera varv, alla lager var kopparfärgade, dampern helt separerad i vulkningen och kammen hade en nästan rund nock. Det mest fantastiska är att tidigare ägare körde en tripp på 30mil med motorn veckan innan jag köpte den! Anledningen att jag skrev Frankenstein i rubriken är det här: block 389 -66 WW (GTO 335HP Manuel), toppar #76 från -65, insug 4-port -69 9794234 + Q-jet 7029262, fördelare -69 1111959, vev 350 -73, oljetråg från 70-tal med baffle, transkåpa -69 men damper från -65 :? Hela motorn är iaf. nerriven och tvättad nu. Den ska borras, få ny vev och mina andra renoverade/portade #76-toppar. Beställde smidda TRW-kolvar till std 400, komplett rebuild kit och ett Melling SPC-7 kamkit med lyftare och fjädrar. Kommer nog bli en trevlig motor av den igen även om den består av delar från 350, 389, 400 och 428 ;)

Re: 389 "Frankenstein"

Postat: 16 maj 2017 18:57
av danielforsen
Haha! Att den klarade 30 mil! Wow!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: 389 "Frankenstein"

Postat: 16 maj 2017 21:29
av Burningbird
danielforsen skrev:Haha! Att den klarade 30 mil! Wow!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Den har tydligen gått 2år i Sverige med endast insug/förgasare bytt till 2-port då originalet krånglade. Helt otroligt att det inte blivit haveri...

Re: 389 "Frankenstein"

Postat: 16 maj 2017 21:32
av Burningbird

Re: 389 "Frankenstein"

Postat: 17 maj 2017 04:54
av danielforsen
Det är rätt imponerande! Men vad kan anledningen vara till att "kjolen" lossnade? Dålig smörjning?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: 389 "Frankenstein"

Postat: 17 maj 2017 08:18
av Lemans 65
danielforsen skrev:Det är rätt imponerande! Men vad kan anledningen vara till att "kjolen" lossnade? Dålig smörjning?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
För stort kolvspel om det var Std kolvar i 020 borrat block, måste slamrat en del? Kolvarna studsade nog friskt i loppen :mrgreen:

Re: 389 "Frankenstein"

Postat: 17 maj 2017 08:19
av danielforsen
Lemans 65 skrev:
danielforsen skrev:Det är rätt imponerande! Men vad kan anledningen vara till att "kjolen" lossnade? Dålig smörjning?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
För stort kolvspel om det var Std kolvar i 020 borrat block, måste slamrat en del? Kolvarna studsade nog friskt i loppen :mrgreen:
Visst ja, det stod ju faktiskt i texten om jag hade läst lite mer noggrant :-)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: 389 "Frankenstein"

Postat: 17 maj 2017 21:43
av Burningbird
Video innan jag demonterade kolven.


Re: 389 "Frankenstein"

Postat: 18 maj 2017 10:36
av Lemans 65
Burningbird skrev:Video innan jag demonterade kolven.


:o man kan ju undra om den som skruva ihop fatta misstaget?

Re: 389 "Frankenstein"

Postat: 18 maj 2017 22:29
av Burningbird
Lemans 65 skrev:
Burningbird skrev:Video innan jag demonterade kolven.


:o man kan ju undra om den som skruva ihop fatta misstaget?
Ja det kan man undra, mycket tveksam ihopmontering. Tror inte nånting var draget med moment heller med tanke på att en del bultar släppte jättelätt och en del satt berget. Den saknade de två mittre bultarna till bröstkåpan också... Men denna gång kommer den monteras ihop "rätt", blocket är grovtvättat och alla oljepluggar/frostplugg är demonterade. Ramlagergången såg bra ut men ev. måste blocket toppdeckas, är något låg mellan 3an och 5ans cylinder.