Annons

Främre tätning vid svängdämpare

1
Hej,
Skruvar ihop en 389 motor från 1959 åt en kompis , men har missat hur oljetätningen runt vevaxel tappen där svängdämparen sitter ska sitta ? Ska den sitta på vevaxeln innanför trans.kåpan eller ska den sitta mellan trans.kåpan och svängdämparen ?
Är den gjord utav kork ?

Hemskt tacksam för svar
Annons

Re: Främre tätning vid svängdämpare

3
Tack Judge, ja så är det på nyare 389:or och dem flesta andra motorer . Men 389 mellan 58-60 ser annorlunda ut ..... Transmissionskåpan har bara ett cylindriskt hål där vevänden går igenom , ingen packbox utan bara en lös ring av kork ellef annat material som antingen sitter mellan svängdämpare & transkåpa eller mellan vev och transkåpa. Ringen sitter krängd över vevaxeln ....

Re: Främre tätning vid svängdämpare

5
Med all respekt för ditt erkända kunnande , det finns inga möjligheter att pressa i en packbox i transkåpan .... Hålet är precis så svänhdämparn går i ...
###58-60 års pontiac 370 och 389 har en del annorlunda konstruktioner än i nyare modeller##
Får kolla imorrn och uppdatera med fler foton.
Tydligen så brukar man fräsa upp hålet i transkåpan och därmed uppdatera för nyare modell av packbox som pressas i . Ska se om jag hittar artikeln igen.
Det är en 389 från 59 och sitter i en Bonneville ...
###Transmissionskåpans konstruktion är inte likadan i nyare 389 .###
Mekar en del åt andra och har mekat en hel del med kompisars 389 från 65 . Är ett nödvändigt ont och tänker inte gå in på vilket märke som är mitt eget,det vore inte bra på ett pontiac forum !

Man kan hitta många annorlunda konstruktioner i äldre ( som jag själv tycker äldre typ 50 tal ) . Det blev mer massproduktion senare .

Re: Främre tätning vid svängdämpare

7
Sätter åxå ihop en 59-motor så frågan kom upp väldigt lägligt, har åxå grunnat på det här... Svängdämparen är 47,5 mm dia vid "tätningsytan", hålet i transkåpan är ca 49 mm, det jag har lurat ut är att det sitter en ring med en fjäder framför vevaxeldrevet som ska trycka den runda korkpackningen mot transkåpan, thats it. Däremot är jag osäker på excentern till bränslepumpsdrivningen, så jag passar på att fråga här... När jag har skruvat dit den sitter ytterringen och glappar ca 2 mm framåt-bakåt ser inte förtroendeingivande ut, ska det vara så?

Re: Främre tätning vid svängdämpare

8
Pontiac 1959 skrev:Med all respekt för ditt erkända kunnande , det finns inga möjligheter att pressa i en packbox i transkåpan .... Hålet är precis så svänhdämparn går i ...
###58-60 års pontiac 370 och 389 har en del annorlunda konstruktioner än i nyare modeller##
Får kolla imorrn och uppdatera med fler foton.
Tydligen så brukar man fräsa upp hålet i transkåpan och därmed uppdatera för nyare modell av packbox som pressas i . Ska se om jag hittar artikeln igen.
Det är en 389 från 59 och sitter i en Bonneville ...
###Transmissionskåpans konstruktion är inte likadan i nyare 389 .###
Mekar en del åt andra och har mekat en hel del med kompisars 389 från 65 . Är ett nödvändigt ont och tänker inte gå in på vilket märke som är mitt eget,det vore inte bra på ett pontiac forum !

Man kan hitta många annorlunda konstruktioner i äldre ( som jag själv tycker äldre typ 50 tal ) . Det blev mer massproduktion senare .
Tack!
Frågan är intressant.
Min information kommer ifrån original verkstadsmanualer, reservdelskataloger och (oftast i.a.f.) tillförlitliga reservdelsförsäljare.
Jag forskar vidare och återkommer.

Jag undrar dock en aning om ditt påstående gällande massproduktion, menar du att det inte var massproduktion på bilar i USA på 50-talet?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Främre tätning vid svängdämpare

10
Burningbird skrev:Kan den här bilden hjälpa? Är från en 389 -59 och är tydligen korkpackning...

https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8
Vad jag kan se så är detta en s.k. "oil slinger", själva tätningen/packboxen för dämparen sitter ipressad i transmissonskåpan "som vanligt".

Pratas det om samma sak här?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Främre tätning vid svängdämpare

11
Tack för inläggen man behöver prata av sig för att kunna lösa problem ibland.
Palle's inlägg om sitt bygge med en likadan 389 sa mig att det saknas en detalj för mig... Ringen med en fjäder som sitter först mot vevaxeldrevet, .... Har till uppgift att pressa korkpackningen mot transkåpan!! Förklarar att korkpackningan har 3-4 urfasningar på ena sidan mot transkåpans anläggningsyta, den sidan ska smörjas in noggrant med grafitfett .

judge , intressant foto med transkåporna, dom ser ju exakt lika ut ?? Får gå in i grannverkstan och kolla på kompisars nyare 389 or, men visst är det pressade packboxar i nyare 389 ??

Menar med massproduktion att som i detta fallet med den lilla detaljen packbox, så har man gjort en smartare konstruktion med färre delar och som blivit bättre lösning . Ett bättre ord vore kanske rationallisering . Det var det ja menade med mitt slarviga uttryck massproduktion, det vat givetvis så innan också.
Likadant med topplocken i dom äldre pontiacmotorerna, där sitter luftkanaler (ja det är luftkanaler... ) Gjutna eller borrade kanaler från utsidan på sidan av toppen som går ner till ventilskaftet .... Dom hålen försvann sen ? Ventilerna är också speciella med en viss fasning på skaftet där luftkanalen ansluter.. varför vet jag inte ?

Återkommer med info om mitt problem

Nu ska jag leta eftet grejen som uppenbarligen saknas vid vevaxeln....

Re: Främre tätning vid svängdämpare

13
Tack Judge, vilken kanonbild på delen jag saknade,!
Här precis varit ute hos ägaren till bilen/motorn och letat igenom det som fanns kvar och inte finns i min verksta... hittade grejerna som saknades....
Ja det var tuffa diskussioner ett tag i tråden men har själv aldrig vart rädd att fråga om saker eller tips . Det blev ju bra till slut!

Re: Främre tätning vid svängdämpare

15
The Judge skrev:
Burningbird skrev:Kan den här bilden hjälpa? Är från en 389 -59 och är tydligen korkpackning...

https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8
Vad jag kan se så är detta en s.k. "oil slinger", själva tätningen/packboxen för dämparen sitter ipressad i transmissonskåpan "som vanligt".

Pratas det om samma sak här?
Bilden jag länkade till är från demonteringen av Bart's (moderatorn på PY) -59 389a, samma tråd från The HAMB som du själv länkar till ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP