Nya motorn - 455/501 stroker!
Postat: 11 mar 2017 00:02
Har pga tidsbrist inte varit närvarande på forumet på ett tag men ska försöka vara lite mer aktiv framöver. Har tyvärr sålt min 400HO från Firebirden (hamnar i en GTO -67), som nu fått en genomgången 350 med 2801-kam istället. Firebirden ska också säljas nu i vår när 350'n är inkörd och bilen gått igenom besiktning. Anledningen till att jag säljer 400an och Firebirden är att ny motor till min Bonneville -65 är beställd från Butler Performance! Är ett "Engine kit" som jag monterar ihop själv. Lite kort info:
*455 borrad 0.060 (4.211 borr), 4-bultade billit överfall med ARP pinnbult, preppat av Butler. Melling 54DS oljepump och Butler crank scraper. RPC oljetråg med baffle.
*Helsmitt vevparti med Eagle 4.5 vev, Eagle 6.8" stakar och Ross flat top kolvar.
*Edelbrock RPM toppar 87cc, med de nya "hjärtformade" förbränningningsrummen. CNC-portade till +325cfm och med 2.19/1.77 Ferrea-ventiler. 11:1 i komp.
*Quick fuel 950 Street och KRE's Northwind insug. Kommer också prova mitt RPM insug ihop med en 800cfm Q-jet.
*Lunati Voodoo rullkam med 294/302 avd duration, 243/251 @050, 0.638/0.645 i lyft (1.71 vippor), 110LSA/104ICL, Lunati lyftare.
*Harland Sharp Dimond vippor 1.65/1.71, Butler 0.116" pushrods.
*SFI damper och flexplate.
*Mad Dog 1 7/8" rundportsheaders och 3" avgas med X-pipe från RARE.
*Alu valleypan med PCV och alu ventilkåpor.
*RPC HEI (50000V/8000varv) med BOP polymer drev.
*CVF-Motorsport remhjulskit med fästen för gen. och servo. Ny servopump och generator. Cold case alu kyl med elfläkt.
*Carter mek. bränsle pump till RobbMc Power Surge catchtank med elpump (levererar för 900hk vid 7psi).
Ska preppa 400-lådan med Hughes rebuild kit och race sprag samt Transgo shiftkit. Hughes GM30BOP HD 3000stall converter. Bakaxeln helrenoveras med nya lager samt Fabcraft's 3.55HD utv. och Engineered Performance customdiff. Motorn bör leverera +600hp och 850nm. Hoppas få klart bilen till sommaren 2019, under tiden har jag min Bonneville -60 med helt original 303hp 389a
*455 borrad 0.060 (4.211 borr), 4-bultade billit överfall med ARP pinnbult, preppat av Butler. Melling 54DS oljepump och Butler crank scraper. RPC oljetråg med baffle.
*Helsmitt vevparti med Eagle 4.5 vev, Eagle 6.8" stakar och Ross flat top kolvar.
*Edelbrock RPM toppar 87cc, med de nya "hjärtformade" förbränningningsrummen. CNC-portade till +325cfm och med 2.19/1.77 Ferrea-ventiler. 11:1 i komp.
*Quick fuel 950 Street och KRE's Northwind insug. Kommer också prova mitt RPM insug ihop med en 800cfm Q-jet.
*Lunati Voodoo rullkam med 294/302 avd duration, 243/251 @050, 0.638/0.645 i lyft (1.71 vippor), 110LSA/104ICL, Lunati lyftare.
*Harland Sharp Dimond vippor 1.65/1.71, Butler 0.116" pushrods.
*SFI damper och flexplate.
*Mad Dog 1 7/8" rundportsheaders och 3" avgas med X-pipe från RARE.
*Alu valleypan med PCV och alu ventilkåpor.
*RPC HEI (50000V/8000varv) med BOP polymer drev.
*CVF-Motorsport remhjulskit med fästen för gen. och servo. Ny servopump och generator. Cold case alu kyl med elfläkt.
*Carter mek. bränsle pump till RobbMc Power Surge catchtank med elpump (levererar för 900hk vid 7psi).
Ska preppa 400-lådan med Hughes rebuild kit och race sprag samt Transgo shiftkit. Hughes GM30BOP HD 3000stall converter. Bakaxeln helrenoveras med nya lager samt Fabcraft's 3.55HD utv. och Engineered Performance customdiff. Motorn bör leverera +600hp och 850nm. Hoppas få klart bilen till sommaren 2019, under tiden har jag min Bonneville -60 med helt original 303hp 389a