Motorrenovering
Postat: 28 okt 2016 12:47
Jag har en Pontiac Bonneville cabriolett 69.a som ägarna innan misshandlat totalt.
Har svetsat allt rost till 100 %, nu tänkte ja renovera motorn, men jag slutade meka v 8.or i slutet på 70 talet, så det har väl hänt en del på renoverings sidan.
Kan någon redogöra för mig en lågbudget renovering på en 400 hundra motor (idioterna hade bytt ut 428.an) jag är inte intresserad av power utan jag vill få ner soppaförbrukningen, det är en glidare.
Tänkte byta ut insug och förgasaren, vad ska jag köpa?
Hona loppen och byta kolvringar och lager. Hur stort spel är godtagbart mellan kolv och cylindervägg?
Vad ska jag göra åt topparna? Den måste ju byggas om för blyfritt. Skall jag ha headders?
Vad och hur mycket ska min fräsa bort av gjutkanter, eller är det bara onödigt jobb man lägger ner ?
Helst att om någoton kan beskriva exakt vad jag ska göra i rätt ordning.
Som sagt jag är bara intresserad av att få ner soppaförbrukningen och att motorn inte hoppar utan den skall bara spinna som en katt.
Hälsningar Skruven
Har svetsat allt rost till 100 %, nu tänkte ja renovera motorn, men jag slutade meka v 8.or i slutet på 70 talet, så det har väl hänt en del på renoverings sidan.
Kan någon redogöra för mig en lågbudget renovering på en 400 hundra motor (idioterna hade bytt ut 428.an) jag är inte intresserad av power utan jag vill få ner soppaförbrukningen, det är en glidare.
Tänkte byta ut insug och förgasaren, vad ska jag köpa?
Hona loppen och byta kolvringar och lager. Hur stort spel är godtagbart mellan kolv och cylindervägg?
Vad ska jag göra åt topparna? Den måste ju byggas om för blyfritt. Skall jag ha headders?
Vad och hur mycket ska min fräsa bort av gjutkanter, eller är det bara onödigt jobb man lägger ner ?
Helst att om någoton kan beskriva exakt vad jag ska göra i rätt ordning.
Som sagt jag är bara intresserad av att få ner soppaförbrukningen och att motorn inte hoppar utan den skall bara spinna som en katt.
Hälsningar Skruven