Sida 1 av 1

grand prix 66

Postat: 11 aug 2015 22:46
av bluesmoker
Hejjsan kan inte hitta nån sida som identifierar mitt motor nr??? 682022 yz hjälp

Re: grand prix 66

Postat: 11 aug 2015 22:55
av AndersF
Kolla in www.wallaceracing.com
Där hittar du nog det du söker och lite till.

Re: grand prix 66

Postat: 11 aug 2015 23:31
av Håkan S
682022 tror jag är EUN (Engine Unit Number) vilket inte hjälper i detta fall.
Kolla istället bakom höger topplock där finns ett gjutnummer samt det gjutnummer som står mellan "skruvskallarna" vid fördelaren.
Vad står det på topparnas mittre avgasportar?

Håkan

Re: grand prix 66

Postat: 11 aug 2015 23:49
av Burningbird
Kolla upp de nr som Håkan beskrev. "YZ"-koden för 1966 är 421 med aut, 350hk, 092-toppar, 066-kam, 4-port och har gjutnr 9782611 på blocket. Dock finns det andra senare motorer med YZ-koden.

Re: grand prix 66

Postat: 11 aug 2015 23:52
av The Judge
Välkommen till Forumet!

Om det är original-motorn är det bara att gratulera till en 421:a.
Carter AFB-förgasare 4037S och 092-toppar.
Gjutnumret på blocket, om det är ett tidigt block 9778791, eller sent 9782611, återfinns invid hålet där fördelaren sitter.

Re: grand prix 66

Postat: 12 aug 2015 00:17
av Håkan S
The Judge skrev:Välkommen till Forumet!

Om det är original-motorn är det bara att gratulera till en 421:a.
Carter AFB-förgasare 4037S och 092-toppar.
Gjutnumret på blocket, om det är ett tidigt block 9778791, eller sent 9782611, återfinns invid hålet där fördelaren sitter.
Använde man även 65àns gjutnummer på tidiga -66òr? Var finns den informationen?

Re: grand prix 66

Postat: 12 aug 2015 13:02
av The Judge
Håkan S skrev:
The Judge skrev:Välkommen till Forumet!

Om det är original-motorn är det bara att gratulera till en 421:a.
Carter AFB-förgasare 4037S och 092-toppar.
Gjutnumret på blocket, om det är ett tidigt block 9778791, eller sent 9782611, återfinns invid hålet där fördelaren sitter.
Använde man även 65àns gjutnummer på tidiga -66òr? Var finns den informationen?
Ja.
Titta exempelvis på 1966 389 som hade gjutnumret från 1965 hela produktionen.
Orsaken till det senare gjutnumret för 1966 421 var att en ny typ av kolv med ändrat läge för kolvbulten användes till denna motor.
Även vevaxeln blev ändrad p.g.a. ändrad vikt på kolvarna.
Den tidiga 1966 421:an var alltså exakt som 1965 års 421:a med samma gjutnummer.
Denna information finns i Pontiac Chassis Parts Catalog EFFECTIVE SEPTEMBER 15, 1967.

Re: grand prix 66

Postat: 12 aug 2015 21:21
av bluesmoker
Burningbird skrev:Kolla upp de nr som Håkan beskrev. "YZ"-koden för 1966 är 421 med aut, 350hk, 092-toppar, 066-kam, 4-port och har gjutnr 9782611 på blocket. Dock finns det andra senare motorer med YZ-koden.
sorry det va yj,,,,

Re: grand prix 66

Postat: 12 aug 2015 21:28
av bluesmoker
ja får ursäkta mej det var YJ inte yz hade brottom när ja skrev mvh jimmy

Re: grand prix 66

Postat: 12 aug 2015 21:48
av Håkan S
Har du kollat de nummer jag skrev?
Är det en originalmotor är YJ -66 en 421:a med tripower!!!

Håkan

Re: grand prix 66

Postat: 13 aug 2015 00:10
av bluesmoker
Har inte kollat änn gör i morrn när ja vaknat...tackar så länge

Re: grand prix 66

Postat: 13 aug 2015 11:27
av bluesmoker
Tjena nu är problemet löst. 9786339 ä numret.....en68a 326. Va ju lite synd men nu vet jag iallafall tackar för all hjälp ja fått.

Re: grand prix 66

Postat: 13 aug 2015 14:11
av The Judge
bluesmoker skrev:Tjena nu är problemet löst. 9786339 ä numret.....en68a 326. Va ju lite synd men nu vet jag iallafall tackar för all hjälp ja fått.
Frågan är NÄSTAN löst.
Du har INTE en 326 från 1968, däremot har du en 326 från 1967. 1967 var sista året för 326.
YJ kommer från en 1967 Firebird 250 hästars 326 med 2-portsförgasare, och #140 toppar, 9.2 i komp och en 254 kamaxel.

Re: grand prix 66

Postat: 13 aug 2015 21:19
av bluesmoker
Ja bugar.....tackar just nu sitter d en 4port på

Re: grand prix 66

Postat: 13 aug 2015 21:33
av bluesmoker
Förresten hur vet vad som va original då??