Sida 3 av 4

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 08 okt 2015 21:14
av Burningbird
Tyvärr kommer det här projektet läggas på is då jag nyligen köpte en Bonneville -60 från USA och med viss motvilja måste göra mig av med Firebirden. Hittade en komplett 350 från -69 som ska ses över och få ett Summit 2801-kam/lyftarkit, ny kamdrivning och nya packningar och ska sedan ner i Firebirden. Min 400HO kommer flyttas över till min Bonneville -65a istället. Får se när jag får tid över att fortsätta med min andra 350... :roll:

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 09 okt 2015 09:26
av zappafan
Inga bilder på nyinköpet? :geek:

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 09 okt 2015 19:46
av Burningbird
Visst! Är en nästan orörd "Black plate" bil, original drivlina, original inredning och aldrig omlackad. Alla gillar kanske inte patinan med jag tycker den är skitfrän! Fick nytt dubbelt avgas hos en mufflershop förra veckan. Bonnevillen skickas i container från CA så den borde vara hemma till nyår 8-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 09 okt 2015 23:16
av zappafan
Bild
, via California shipping kanske?

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 10 okt 2015 01:03
av Peje
Skitfrän!

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 10 okt 2015 07:39
av Burningbird
Köpt och skeppas av So Cal Classics ;)

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 12 okt 2015 22:15
av Burningbird
Tog en road trip i helgen och inhandlade en till 350 från -69, hittade ett par 46-toppar på vägen också ;) Så nu är planen att försöka plocka ihop 2st 350-maskiner, varav den ena blir komplett och den andra ett long block med 46-topparna. Den nya motorn revs ner för kontroll och tvätt eftersom den tidigare ägaren inte visste mycket om den, motorn hade startats upp och sedan lyfts ur och blivit stående. Den visade sig vara fin i cylinderloppen och veven nyligen slipad .010/.020 med Clevite lager. Kammen såg också fin ut och verkar vara en CS-641 kam, dock är ett 2801 kamkit redan beställt. Topparna ska rengöras, ventilerna ska slipas in och de ska borras/gängas för headers. Fick också tag i en NOS 350 packningssats med rätt toppackningar (likadana som på näst sista fotot) med mindre borr än Felpro packningarna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 16 okt 2015 11:14
av Burningbird
Hoppsan, la visst in samma inlägg 2ggr...

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 16 okt 2015 11:36
av Burningbird
Har hunnit jobba lite med motorn i veckan, blocket är tvättat och har fått en ny 60psi oljepump. Oljestickan byttes mot en 3-delad org. då tidigare sticka var någon hembyggd variant. Kolvarna visade sig ligga endast .004-.005" ner i blocket vid TDC vilket ihop med NOS toppackningarna hjälper upp kompet lite. Topparna har legat i dieselbad och högtrycktvättats. Ventiler och förbränningningsrum/säten är rengjorda och inlappade. Topparna fick en lätt portmatchning mot insug/avgas och borrades upp/gängades vid de yttre kanalerna på avgassidan. Jag rensade endast bort lite gjutskägg under sätet ner mot ventilstyrningen för att min "portning valve" på 1,6" skulle gå ner i skålarna, ingen portning denna gång :shock: Förbränningningsrummen mättes till 82cc vilket kommer ge nära 8.6:1 SCR och 6.5 DCR med Summitkammen. Ventilfjädrarna shimsades upp .060" för lite mer fjädertryck, tanken är att std.fjädrarna får fungera lite som "varvstopp" för att slippa snurra ett vevlager igen :roll:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 20 okt 2015 23:05
av Burningbird
Nu är topparna på plats och dragna. Insuget har portmatchas färdigt men egr-kanalerna ska svetsas och spacern mellan förgasaren och insug ska modifieras/kapas upp. Lyftargalleriplåten är rengjord och ska knackas till för att passa insuget från -77. Nästa steg är att lacka motorn i Pontiac blåmetallic 8-)

Bild

Felpro 8259 vs en ny Felpro packning
Bild

Bild

Bild

Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 22 okt 2015 14:47
av Burningbird
Fördelaren är rengjord och uppsmord, plåten över lyftargalleriet är modifierad för att passa egr-insuget och plåten mot vattenpumpen är justerad/inknackad för att ligga närmare vingarna på pumpen. Motorn har också fått 2 lager med PlastiKote's Pontiac Blåmetallic (tur att Håkan S hade hemma på hyllan!).

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 22 okt 2015 18:48
av zappafan
Snyggaste motorfärgen.... 8-)

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 22 okt 2015 19:10
av Burningbird
zappafan skrev:Snyggaste motorfärgen.... 8-)
Yeees! Kan ju inte stoppa i en svart motor 8-)

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 29 okt 2015 22:34
av Burningbird
Lite uppdatering, remskivorna för vev och vattenpump är målade och inshimsade för att ligga i linje (felade ca 5mm). Flexplattan är demonterad och målad och startmotorn är på plats. Egr-kanalerna är igensvetsade och spacern har modiferats, insug och vattenkanalen är också målade. Ska göra om några fästen och måla upp servopumpen samt passa in remskivan så den spårar ihop med de andra skivorna. Kommer tyvärr dröja ca 2 månader innan kam/kamdrivning, renoveringssats till Holleyn samt nytt generatorfäste anländer från USA.

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
[/url]
Bild

Bild

Re: "El Cheapo" 350

Postat: 29 okt 2015 23:45
av grandprix63
Burningbird skrev:Visst! Är en nästan orörd "Black plate" bil, original drivlina, original inredning och aldrig omlackad. Alla gillar kanske inte patinan med jag tycker den är skitfrän!

Bild


Förutom att tycka att det är en intressant tråd med motorbygget, vill jag bara kommentera 60:an: Helhäftig bil. Fin modell och helrätt med patinan!