Annons

"El Cheapo" 350

1
Lägger upp en tråd på renovering av min 350. Den kommer tjänstgöra i min Bonneville tills jag får tid och pengar över till att bygga en lite värre motor. Detta kommer bli ett lågbudgetbygge och kommer främst bestå av delar jag har liggande, dock kommer inte motorn att slarvas ihop bara för att den ska renoveras billigt.

-69 blocket är tidigare svetsat runt 2 frostplugg, antagligen har någon glömt att fylla på glykol och blocket har spruckit. Bestämde mig för att slipa bort den gamla svetsen, fräsa ur sprickorna, värma upp blocket och svetsa om.
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Burningbird den 18 mar 2015 18:46, redigerad totalt 3 gång.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: "El Cheapo" 350

2
Har slagit ur alla frostplugg och kamlager, fick värma/borra ur oljepluggarna, tvättade blocket, slipade rent alla packningsytor och mätte upp så att ramlagergången är helt rak. Kollade också decken med rätskiva, ena decket var något lägre på mitten men inom tolerans (.0015"). En del styrpinnar till ramlageröverfallen var nerslagna för långt ner blocket så dessa justerades så att alla hamnade 8mm ner i blocket och 8mm upp i överfallet. Mätte även så att ramlagerlägena är helt runda.
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Burningbird den 10 mar 2015 22:26, redigerad totalt 2 gång.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

3
Nu är blocket honat med 280 och och lyftargalleriet renslipat från gjutskägg. Jag mätte med en gammal kolvring (toppring) efter honingen och fick .025" i kolvringsgap så det borde vara ok med nya ringar. Stakar och kolvar är rengjorda och stakarna är uppmätta i storändan, alla är inom tolerans så jag kommer bara byta muttrar och slipa om veven. En kolv är tidigare utbytt mot en eftermarknad som inte stämmer viktmässigt så denna kommer att bytas mot en annan beg. kolv som jag får av en hjälpsam medlem på forumet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Burningbird den 05 mar 2015 21:20, redigerad totalt 2 gång.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

4
Jag förmodar att allt inte går att svetsa,spec i motorblock.Finns det några "mission impossible" punkter? Och framförallt,håller svetsar på gjutjärn? Får en känsla av att man skrotar block/toppar som hade gått att rädda? Spec när det säljs så billiga cratemotorer.Eller är det inte ekonomiskt försvarbart med större lagningar?

Re: "El Cheapo" 350

5
Jag har kört med det här blocket i Firebirden 3 säsonger utan problem och den har säkert gått många mil med svetsat block innan jag köpte bilen. Jag ville se hur det såg ut under, därför slipade jag och svetsade om blocket som först förvärmdes med gassvets. Återstår att se om det håller tätt. Har tidigare svetsat ett egr-insug och det gick hur bra som helst. Tror Pontiac höll hög kvalite' när dom göt sina block/toppar/insug? Nån mer kunnig får kommentera i ämnet. Jag misstänker att den här motorn ev. är en bytesmotor, kanske nån återförsäljare stoppade i en -69 350 med 47-toppar ist. för original -70 350 med 11-toppar? Motorn är aldrig renoverad innan, dock har den ett windage tray från en -70 (4/5) och inte fullängd som som 69orna hade.
Senast redigerad av Burningbird den 07 mar 2015 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

6
Blev lite gjort idag också, tvättade rent alla oljekanaler, slog i nya frostplugg och monterade nya oljeplugg. I den "gömda" oljepluggen borrades ett hål med ett 0.8mm/0.030" borr för extra smörjning av fördelardrevet. Hann också lägga 2 lager färg på blocket. Veven tvättades, alla vassa gjutskarvar slipades ner och oljehålen gradades av.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

7
Nu blir det lite väntan innan ihopmontering, veven ska iväg för slipning och delar ska beställas från Usa. Ska hämta ett par toppar till motorn om nån vecka så dom ska ses över också. Lite kort hur byggplanen ser ut:

Nya ringar och lager, vev slipas .010/.010(?) och blocket honat std.borr, 4/5 windage tray, nya vevstaksmuttrar.

76-toppar, gatportade och portmatchade, ev. planas till 68-70cc för 9.3-9.5 i komp.

Modifierat -77 egr-insug, portmatchat, toppat med en portad adapter/spacer och en renoverad Holley 650DP :shock: (tills jag hittar en billig Q-jet).

Summit 2800-kamkit 204/214@.050, .421/.444 lyft, Summit double roller.

Flowtech 1 5/8" 4-tubheaders och hei-fördelare.

Som sagts innan består det här bygget främst av delar som låg i vägen i garaget, tyckte det kunde vara roligare att plocka ihop en billig motor än att slänga dom på återvinningen. Hoppas iaf. på runt 300hp/390ft-lbs med hyffsat vrid i botten och mellanregister.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

11
BAN-ONE skrev:Hur många påsar räknar du med att kunna landa på när du e färdig?
Vet inte exakt än men runt 10000kr. Då har jag räknat med beg. toppar för 2500kr + planing 1000kr, slipning vev 2000kr, kam/ lyftare, kamdrivning, kamlager + ramlager (har nya vevlager, packningssats, frost/oljeplugg och motorfärg sen tidigare), kolvringar, stötstänger, ventilfjädrar, Hei-fördelare, vevstaksmuttrar, låsmuttarar till vipporna etc. 10000kr kanske inte låter så billigt men min 400a kostade nästan 60000kr att "originalrenovera" och då gjorde jag all montering själv utom förgasaren (byggd av Kent), bara maskinjobben på block och toppar kostade 27000kr.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

14
Peje skrev:Går det att köpa en Pontiac "crate" motor eller gäller det bara Cheva?
KRE och Butler säljer ju färdiga motorer men dom ligger från 10000dollar och upp. Finns några mindre firmor som bygger kompletta Pontiacmotorer för ca 4000dollar också men då är det med gjutna stakar och kolvar, typ originalrenovering.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

15
BAN-ONE skrev:Tycker 10k låter riktigt billigt.
Hur många hk kommer han att lämna ungefär tror du?
Har kört några dynosim. i datorn och beroende på hur mycket topparna flödar efter portning, mellan 300 och 330hk. Med en Summit 2801-kam och portning ca 350hk. Men dom siffrorna får man ta med en nypa salt. Min 360hk 400HO skulle enligt programet ge ca 318hk helt original och efter renovering med portning, headers, högre komp, andra vippor etc. ge 397hk. Har läst om ett par liknande 350-byggen som har dynokörts och gett mellan 320-330hk.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP