Annons
Annons

Funderingar och rengöring!

77
Då jag har börjat att pulverlackera delar nu så funderar jag på som jag tidigare nämnt om servopumpen klarar av 200 grader, vore underbart att kunna lackera den i samma tåliga färg, än bättre om även vakummodulatorn pallar det men den innehåller väl en del känsliga saker kanske? Delar från de främre fönsterhissarna ligger nu i bad och så fort de blir klar ska den vätska som blir över användas till att rengöra och rostbehandla avgasrören innan målning. Blir riktigt bra fästyta av smedens och bör som på grenrören passa väldigt bra för por15 matta black velvet.
Bör klara iaf ett år innan rost, ska se till att ge dem ett par behandlingar så rosten binds upp ordentligt, de är hela och fina med mycket gods kvar men ordentligt med ytrost.

Rören togs in i dag och är väldig bökiga att hantera med full längd, de ska kapas vid ett fördelaktigt ställe så att man kan bygga klart hela framvagnen med del av avgasrören. El, bränsleledningar, oljeledningar m,m ska alla få snabbkoppling så att man lätt kan montera subframen när karossen är klar. Den kommer att tas loss flera gånger framgenom för modifikationer bla så det är bara bonus!
Jag hatar dessutom synliga och onödigt hängande och fula slangar/sladdar så allt kommer att gömmas så gott det går i ram, under framskärmarna och i diverse skrymslen.

Bild


Lådan blev ganska ren idag men får sig nog en omgång till någon kväll. Sen fattas bara packningar och ett målat tråg så kan den rullas in i färdigrummet, ju fler saker man ställer in där desto bättre mår man:)

Bild


Jag har inte sökt på det själv utan passar på att fråga här vad den lilla slangen i det inringade området är till? sticker ut 1 cm men jag antar att den ska vara längre?

Re: Funderingar och rengöring!

79
nordinaren skrev:Då jag har börjat att pulverlackera delar nu så funderar jag på som jag tidigare nämnt om servopumpen klarar av 200 grader, vore underbart att kunna lackera den i samma tåliga färg, än bättre om även vakummodulatorn pallar det men den innehåller väl en del känsliga saker kanske? Delar från de främre fönsterhissarna ligger nu i bad och så fort de blir klar ska den vätska som blir över användas till att rengöra och rostbehandla avgasrören innan målning. Blir riktigt bra fästyta av smedens och bör som på grenrören passa väldigt bra för por15 matta black velvet.
Bör klara iaf ett år innan rost, ska se till att ge dem ett par behandlingar så rosten binds upp ordentligt, de är hela och fina med mycket gods kvar men ordentligt med ytrost.

Rören togs in i dag och är väldig bökiga att hantera med full längd, de ska kapas vid ett fördelaktigt ställe så att man kan bygga klart hela framvagnen med del av avgasrören. El, bränsleledningar, oljeledningar m,m ska alla få snabbkoppling så att man lätt kan montera subframen när karossen är klar. Den kommer att tas loss flera gånger framgenom för modifikationer bla så det är bara bonus!
Jag hatar dessutom synliga och onödigt hängande och fula slangar/sladdar så allt kommer att gömmas så gott det går i ram, under framskärmarna och i diverse skrymslen.

Bild


Lådan blev ganska ren idag men får sig nog en omgång till någon kväll. Sen fattas bara packningar och ett målat tråg så kan den rullas in i färdigrummet, ju fler saker man ställer in där desto bättre mår man:)

Bild


Jag har inte sökt på det själv utan passar på att fråga här vad den lilla slangen i det inringade området är till? sticker ut 1 cm men jag antar att den ska vara längre?
Det är lätt att ta bort pumpkåpan/tanken från pumpen för lackning. Modulatorn har ett membran inuti, jag skulle inte värma den till 200°.

En lång TH400 i F-body och A-body kommer att ge fel vinklar mellan utgående axel på lådan och pinjongen i bakaxeln och detta ger ofelbart vibrationer från knutkorsen.
Därför använder F-body och A-body den kortare TH400:an.
Det går dock att byta utgående axel och strut på den långa, men för att byta delarna så måste hela lådan tas isär och då finns det ingen anledning att inte renovera den.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Firebird 68

80
The Judge skrev:
nordinaren skrev:Då jag har börjat att pulverlackera delar nu så funderar jag på som jag tidigare nämnt om servopumpen klarar av 200 grader, vore underbart att kunna lackera den i samma tåliga färg, än bättre om även vakummodulatorn pallar det men den innehåller väl en del känsliga saker kanske? Delar från de främre fönsterhissarna ligger nu i bad och så fort de blir klar ska den vätska som blir över användas till att rengöra och rostbehandla avgasrören innan målning. Blir riktigt bra fästyta av smedens och bör som på grenrören passa väldigt bra för por15 matta black velvet.
Bör klara iaf ett år innan rost, ska se till att ge dem ett par behandlingar så rosten binds upp ordentligt, de är hela och fina med mycket gods kvar men ordentligt med ytrost.

Rören togs in i dag och är väldig bökiga att hantera med full längd, de ska kapas vid ett fördelaktigt ställe så att man kan bygga klart hela framvagnen med del av avgasrören. El, bränsleledningar, oljeledningar m,m ska alla få snabbkoppling så att man lätt kan montera subframen när karossen är klar. Den kommer att tas loss flera gånger framgenom för modifikationer bla så det är bara bonus!
Jag hatar dessutom synliga och onödigt hängande och fula slangar/sladdar så allt kommer att gömmas så gott det går i ram, under framskärmarna och i diverse skrymslen.

Bild


Lådan blev ganska ren idag men får sig nog en omgång till någon kväll. Sen fattas bara packningar och ett målat tråg så kan den rullas in i färdigrummet, ju fler saker man ställer in där desto bättre mår man:)

Bild


Jag har inte sökt på det själv utan passar på att fråga här vad den lilla slangen i det inringade området är till? sticker ut 1 cm men jag antar att den ska vara längre?
Det är lätt att ta bort pumpkåpan/tanken från pumpen för lackning. Modulatorn har ett membran inuti, jag skulle inte värma den till 200°.

En lång TH400 i F-body och A-body kommer att ge fel vinklar mellan utgående axel på lådan och pinjongen i bakaxeln och detta ger ofelbart vibrationer från knutkorsen.
Därför använder F-body och A-body den kortare TH400:an.
Det går dock att byta utgående axel och strut på den långa, men för att byta delarna så måste hela lådan tas isär och då finns det ingen anledning att inte renovera den.
Jag väntade mig något att något skulle komma angående lådan då jag vet att den inte suttit i en firebird tidigare. Både motor och låda kommer från en fullsize men kände inga vibrationer eller något galet då jag låg i 100. Kan det verkligen ställa till det så mycket? Jag plockar inte en låda nu känner jag, alternativet skulle vara att sälja den eller byta isåfall! Lådan gick fint enligt min mening och växlade bra men frågan är ju fullgas nedväxlingen när jag nu inte kan prova.

Byta till manuell kanske? ganska kul det också om man inte åker på cruising. Om jag ska riva behövs en komplett guide men ser hellre att någon byter rakt av, motorn hade från början manuell så matching Numbers kan man glömma!

Re: Firebird 68

82
Har kikat runt lite ikväll och skickat förfrågningar angående inbyte av låda, skulle få svar imorgon men jag tycker inte att det kan göra så mycket med 13 respektive 4tum strut för knutarna.
Jag har inget fäste för växellådan då det är sönderkapat och modifierat väldigt fult så jag bygger ett nytt. Då kan man väl vinkla hela drivlinan lite så eliminerar man problemet med knutarna?
Den främre blir nästan rak och den bakre som om kardanen vore längre!

Om jag skulle byta vad ska jag då byta till? kort såklart men då tillkommer en ny kardan också. 350 400 manuell? det vore ju roligt med manuell också då det original suttit det i bilen, fästen för kopplingpedal finns kvar dessutom.
Det satt ju garanterat en typ av Muncie 4vxl. Har hittat att man med fördel monterat borg warner 5 vxl i äldre fåglar, hittade en för 7k.

Jag kommer som tidigare i tråden nämnt inte göra något med motorn och vad jag kan läsa mig till är det en 400 med 62 toppar årsmodell -69, bör ligga original på 360+hk när den var ny.
Bakaxlen är en bop 8.2 med utväxling på 2.5. 40 kugg på kron och 16 på pinjong.
Vad skulle ni välja för låda till ovanstående? Det är en busbil och kommer att förbli och bli en värre om jag har den kvar men åker gärna lågvarvat och ekonomiskt då den ska köras mycket, kan låta komiskt men inte fel att spara lite soppa iaf.

Re: Firebird 68

83
nordinaren skrev:Har kikat runt lite ikväll och skickat förfrågningar angående inbyte av låda, skulle få svar imorgon men jag tycker inte att det kan göra så mycket med 13 respektive 4tum strut för knutarna.
Jag har inget fäste för växellådan då det är sönderkapat och modifierat väldigt fult så jag bygger ett nytt. Då kan man väl vinkla hela drivlinan lite så eliminerar man problemet med knutarna?
Den främre blir nästan rak och den bakre som om kardanen vore längre!

Om jag skulle byta vad ska jag då byta till? kort såklart men då tillkommer en ny kardan också. 350 400 manuell? det vore ju roligt med manuell också då det original suttit det i bilen, fästen för kopplingpedal finns kvar dessutom.
Det satt ju garanterat en typ av Muncie 4vxl. Har hittat att man med fördel monterat borg warner 5 vxl i äldre fåglar, hittade en för 7k.

Jag kommer som tidigare i tråden nämnt inte göra något med motorn och vad jag kan läsa mig till är det en 400 med 62 toppar årsmodell -69, bör ligga original på 360+hk när den var ny.
Bakaxlen är en bop 8.2 med utväxling på 2.5. 40 kugg på kron och 16 på pinjong.
Med 62 toppar uppgavs den till 330 hp eller 350 hp beroende på vilken bil dom satt i. Vad motorn egentligen gav är det väl ingen som exakt vet. Kanske någon guru i USA... Eller någon som testat just en sån motor på rullande landsväg.
Håkan
Vad skulle ni välja för låda till ovanstående? Det är en busbil och kommer att förbli och bli en värre om jag har den kvar men åker gärna lågvarvat och ekonomiskt då den ska köras mycket, kan låta komiskt men inte fel att spara lite soppa iaf.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Firebird 68

84
Håkan S skrev:
nordinaren skrev:Har kikat runt lite ikväll och skickat förfrågningar angående inbyte av låda, skulle få svar imorgon men jag tycker inte att det kan göra så mycket med 13 respektive 4tum strut för knutarna.
Jag har inget fäste för växellådan då det är sönderkapat och modifierat väldigt fult så jag bygger ett nytt. Då kan man väl vinkla hela drivlinan lite så eliminerar man problemet med knutarna?
Den främre blir nästan rak och den bakre som om kardanen vore längre!

Om jag skulle byta vad ska jag då byta till? kort såklart men då tillkommer en ny kardan också. 350 400 manuell? det vore ju roligt med manuell också då det original suttit det i bilen, fästen för kopplingpedal finns kvar dessutom.
Det satt ju garanterat en typ av Muncie 4vxl. Har hittat att man med fördel monterat borg warner 5 vxl i äldre fåglar, hittade en för 7k.

Jag kommer som tidigare i tråden nämnt inte göra något med motorn och vad jag kan läsa mig till är det en 400 med 62 toppar årsmodell -69, bör ligga original på 360+hk när den var ny.
Bakaxeln är en bop 8.2 med utväxling på 2.5. 40 kugg på kron och 16 på pinjong.
Med 62 toppar uppgavs den till 330 hp eller 350 hp beroende på vilken bil dom satt i. Vad motorn egentligen gav är det väl ingen som exakt vet. Kanske någon guru i USA... Eller någon som testat just en sån motor på rullande landsväg.
Håkan
Vad skulle ni välja för låda till ovanstående? Det är en busbil och kommer att förbli och bli en värre om jag har den kvar men åker gärna lågvarvat och ekonomiskt då den ska köras mycket, kan låta komiskt men inte fel att spara lite soppa iaf.
Snackade med en snubbe i Sundsvall över telefon som hade bra koll som tyckte att jag fått tag i en väldigt bra grund motormässigt som också var inne på samma spår där kring 360hk. började med att jag letade insug.
Kände tydligen någon förgasarguru i stockholm som heter Kent som han tyckte jag skulle kontakta för insug och inställning på min 1405 edelbrock.

Re: Firebird 68

87
En 1969 års 400:a med 62 toppar,typ YS el WT angavs till 350 SAE GROSS.Omvandlat till SAE NET gissar jag på 280 max 300hk.
Stämmer nog hyffsat bra, min 400HO 360hk skulle enligt en dynosim ge 318hk.
Edelbrock är Kents absoluta superfavoritfugge..
:lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av Burningbird den 17 feb 2015 20:48, redigerad totalt 1 gånger.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Firebird 68

89
Peje skrev:Tycker det står XH.Passar in på 350hk GP. 066 kam 10,5 komp 16 toppar.Allt enligt Wallace Racing.
Tyckte det stod YH nyss? Läste kanske fel... Men -69 XH hade väll 62-toppar?

"1969 400 350HP XH A 10.5 066 62 1-4 7029268 GP Block Casting # 9790071"
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Firebird 68

90
Ja,62 lock låter troligare.16 var väl 1968?

Skit samma,XH:n är närmast identisk med YS förutom kammen 066/067.Förmodar att GP:n fick 066 pga den högre vikten.
Men 360+,då blir det till att trimma.