Annons

Re: Firebird 68

46
nordinaren skrev:Lagret i veven är ett stödlager för främre axeln på en manuell låda.

Smaken är som baken, men jag skulle inte kunna hålla mig ifrån att måla motorn i bilhistoriens snyggaste motorfärg, Pontiac Silver Blue Metallic.
Jag antar att det bara är att låta stödlagret vara då jag kör automat?, Jag håller med dig om färgen men det fanns inte hemma förrän om en månad och jag ville ha en viss typ av tillverkare på färgen. ibland får man kompromissa lite för att få det klart.
Hela bilen kommer att gå i olika nyanser av svart så det gjorde inte så mycket, ska säkert ur med den någon gång i framtiden ocksp[/quote]

Varför en viss typ av tillverkare?
Jag har sålt Plasti Kote´s sprayfärger i över 25 år med goda resultat.
Skulle själv aldrig använda någon annan färg!!!
Och... jag har den på lager för omgående leverans.

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
Annons

Re: Firebird 68

47
Jag bjuder på lite bilder idag också, motor och motordelar är nu målade och klar. Kan bli en sista omgång på sina ställen. Imorgon ska motorn bort från stativet och flyttas över till ett annat där den sitter i motorfästena. Kan man lugnt och harmoniskt skruva dit allting utan att motorn ramlar av, större tilltro har jag nog inte till biltemas gungställning till stativ. istället ska växellådan ta plats, rengöras och gås igenom!

Bild


Bild

Re: Firebird 68

48
Håkan S skrev:
nordinaren skrev:Lagret i veven är ett stödlager för främre axeln på en manuell låda.

Smaken är som baken, men jag skulle inte kunna hålla mig ifrån att måla motorn i bilhistoriens snyggaste motorfärg, Pontiac Silver Blue Metallic.
Jag antar att det bara är att låta stödlagret vara då jag kör automat?, Jag håller med dig om färgen men det fanns inte hemma förrän om en månad och jag ville ha en viss typ av tillverkare på färgen. ibland får man kompromissa lite för att få det klart.
Hela bilen kommer att gå i olika nyanser av svart så det gjorde inte så mycket, ska säkert ur med den någon gång i framtiden ocksp
Varför en viss typ av tillverkare?
Jag har sålt Plasti Kote´s sprayfärger i över 25 år med goda resultat.
Skulle själv aldrig använda någon annan färg!!!
Och... jag har den på lager för omgående leverans.

Håkan[/quote]

Jag kan ju fråga detsamma egentligen! sålde jag färger så skulle jag också med fördel använda dem själv och inte välja något annat.
Jag är nyfiken på por15 och ville väldigt gärna testa efter väldigt goda omdömen från en polare i Bollnäs. Om bilen hade varit originalskick och mitt mål var att göra den så hade jag aldrig valt svart men nu är så inte fallet, den enda leverantören i Sverige är malm motors men blå fanns inte hemma förrän om en månad.
Man kan måla med pensel eller spraya, det blir likadant vilket som vilket jag gillar med den här färgen.

Re: Firebird 68

49
Jag skulle inte välja POR-15 motorfärg till Pontiac.

"POR-15 Pontiac Metallic Blue They recommend a silver base coat first. Paint is reportedly difficult to apply, takes a long time to dry and does not look exactly like the factory color. This color is no longer listed on their website."

Jag har använt Bill Hirch på burk som kan penslas eller sprutas på och fått varierande resultat, mest beroende på min oförmåga att hantera färgen korrekt? Den har visat sig lossna i små "flak" efter en viss tid (15-20 år?), möjligtvis beroende på dåligt avfettad yta, mest beroende på att Hirch menar att det inte är så viktigt att ytan är 100% ren. Om jag skulle göra om det skulle jag vara mer noggrann med rengöringen innan påstrykning. Denna färg är dock perfekt att göra småförbättringar med då man slipper få färg runtom där man inte vill ha denna färg.

Jag har även använt Plasti-Kote med mycket gott resultat. Skulle inte tveka att använda den igen.

Över tid får båda dessa färger en "mjukare" ton som kan kan gå över en aning i grönt? precis som färgen motorn fick från fabrik även gjorde (den var alltså INTE grönaktig från ny, vilket kanske är lätt att tro).

Här finns lite mer info i ämnet:

http://www.pontiacpower.org/enginecolor.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Firebird 68

51
Peje skrev:Vi får väl vara glada att det inte blev lackat i Chevas röda..
Haha! äh mig gör det inget, är den dålig så målar man om dagen motorn åker ur vilket den kommer att göra, ville prova den. dock skulle man ha frågat här först kanske.
Vill måla startkransen också så att den håller sig fräsch och då skulle ju en sprayfärg vara perfekt

Re: Firebird 68

52
Idag blev den gamla varuvagnen till en motortest bänk. Så jäkla skönt att ha kommit så pass långt. Nu fattas bara nya packningar och dylikt så kan man montera ihop motorn och provstarta. Det fanns lämpligen även fäste för kylaren på denna vagn!

Bild


Långstruten fick istället ta plats i motorstativet och nu väntas rengöring och genomgång, ska man måla växellådan eller låta bli? Söker en bra färg till tråg, någon? Vill gärna ha matt svart!

Bild

Re: Firebird 68

53
Varför en viss typ av tillverkare?
Jag har sålt Plasti Kote´s sprayfärger i över 25 år med goda resultat.
Skulle själv aldrig använda någon annan färg!!!
Och... jag har den på lager för omgående leverans.

Håkan[/quote]

Vad tar du för pris på färgerna då? motorn är ju målad men kommer att tas ur en andra gång eller så byts hela drivlinan ut då, jag skulle ha haft en värmetålig och stöttålig färg till trågen! Matt svart. Sen har jag även börjat kika på någon bra färg/ytskikt att ha under hela bilen efter att den primats och målats

/Nordin

Re: Firebird 68

54
Kan medge att jag ångrar mig lite angående färgen, men ibland blir det så när man snöar in på vissa saker, förstår att det stack lite i ögonen och att jag borde frågat här först innan jag målade motorn i andrahandsfärgen. Men nu är den klar och står i förvaring tills packningar kommer så det är skönt ändå.
Idag har jag tvättat långstruten och öppnat tråget, och här behöver jag vägledning kan jag lova. Har enbart rivit gamla vw transaxlar förr och detta är helt nytt för mig.
Det var lite spån i tråget men hur mycket kan man tolerera? vakumklockan som styr kickdown har fått sig en jävel så den är sned men frågan är om det är problemet när den inte vill kicka in. Det kan mycket väl vara vakumslangen också!

Bild


Bild


i bakgrunden kan man skymta karossen som gömmer sig under en presenning, Det hjälpte mig mycket att slippa se den så fokus hamnade på alla småsaker, har ännu inte fått hem ämnen för karosssnurran och beställningen från staterna har blivit försenad så jag kan ändå inte göra så mycket på den.

Re: Firebird 68

55
Jag sitter och letar efter billigaste packningskit till motor och låda nu, jag glömde ju att beställa det så klart och jag undrar om packningarna till dessa rör medföljer i kit man kan köpa? De sitter inne i vattenpumpen.

Bild


Någon som kan tipsa om kit man kan köpa i sverige eller är det ebay man ska lägga fokus på? skulle vilja köpa ett nytt tråg till motorn också, någon kanske har ett bättre begagnat liggandes som inte har vilat på en sten.

Re: Firebird 68

56
Trevlig tråd detta :-) jag köpte fel-pro packningar till transmissionskåpan. Den du håller i följer inte med, men gummi ringen som ska sitta inne i den var med. Jag köpte från hansen via bildelsspecialisten. Kommer inte ihåg priset, det var säkert 3 veckor sedan jag köpte det [emoji4]

Re: Firebird 68

57
nordinaren skrev:Kan medge att jag ångrar mig lite angående färgen, men ibland blir det så när man snöar in på vissa saker, förstår att det stack lite i ögonen och att jag borde frågat här först innan jag målade motorn i andrahandsfärgen. Men nu är den klar och står i förvaring tills packningar kommer så det är skönt ändå.
Idag har jag tvättat långstruten och öppnat tråget, och här behöver jag vägledning kan jag lova. Har enbart rivit gamla vw transaxlar förr och detta är helt nytt för mig.
Det var lite spån i tråget men hur mycket kan man tolerera? vakumklockan som styr kickdown har fått sig en jävel så den är sned men frågan är om det är problemet när den inte vill kicka in. Det kan mycket väl vara vakumslangen också!

Bild


Bild


i bakgrunden kan man skymta karossen som gömmer sig under en presenning, Det hjälpte mig mycket att slippa se den så fokus hamnade på alla småsaker, har ännu inte fått hem ämnen för karosssnurran och beställningen från staterna har blivit försenad så jag kan ändå inte göra så mycket på den.
Blir alltid slam i botten på tråget och om lådan inte är öppnad på ett tag så kan det se ut sådär. Bara att ta isär och göra rent ordentligt och montera ihop med ett nytt Master Kit från exempelvis Transtar som jag använt med stor succe´.

Vakuummodulatorn (belastningsavkännaren) styr endast delgasnedväxlingar under ca. 50km/h.
Om vakuumslangen inte är kopplad till denna så växlar lådan inte upp ordentligt.
Fullgas nedväxling styrs elektriskt via en kontakt som ger ström till en solenoid på ventilhuset samt via gorvernoren, en centrifugalregulator som känner av varvet på utgående axel via drev.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Firebird 68

58
nordinaren skrev:Jag sitter och letar efter billigaste packningskit till motor och låda nu, jag glömde ju att beställa det så klart och jag undrar om packningarna till dessa rör medföljer i kit man kan köpa? De sitter inne i vattenpumpen.

Bild


Någon som kan tipsa om kit man kan köpa i sverige eller är det ebay man ska lägga fokus på? skulle vilja köpa ett nytt tråg till motorn också, någon kanske har ett bättre begagnat liggandes som inte har vilat på en sten.
Packningarna till rören ingår alltid i fullsatserna och vad jag minns även i transmissionskåpa-satsen, åtminstone från FelPro som jag föredrar.
HansenRacing säljer Master Kit till lådan (Transtar) och packingskit till motorn (FelPro).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Firebird 68

59
Tackar för fina svar! har hittat flera kit på ebay av märkena ni nämnde så vi får väl se vad man får hem! Nu till ett evigt problem vilket är färgen som hela bilen ska ha, min är original ljusblå vilket är fint men jag är kluven, ska man göra en original bil eller ska man inte göra det... fan fan fan kan inte bestämma mig!!
Vore riktigt kul med original men då blir motorn ommålad igen:) eller original med lite godsaker med tiden. Vad tycker ni?

Bild


Håller på att ta ut rutorna ur dörrarna ikväll i brist på annat!