Annons

Re: Firebird 68

91
Burningbird skrev:
Peje skrev:Tycker det står XH.Passar in på 350hk GP. 066 kam 10,5 komp 16 toppar.Allt enligt Wallace Racing.
Tyckte det stod YH nyss? Läste kanske fel... Men -69 XH hade väll 62-toppar?

"1969 400 350HP XH A 10.5 066 62 1-4 7029268 GP Block Casting # 9790071"
Det stod YH nyss, jag ändrade för jag skrev fel.
Senast redigerad av nordinaren den 17 feb 2015 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

Re: Firebird 68

92
Jag har läst mig till att det antingen är en 68 eller 69 XH med 62 toppar som suttit i en B-Body. behövs garanterat trim för 360+hk. Men ny på 60 talet kunde jag läsa mig till 360+. Såg nu att det står 350 så jag läste på fel rad förr.

Ska man ta kontakt med kent då kanske?

Re: Firebird 68

93
Firebirden är betydligt lättare än Grand Prixen så en 067 el 068 kam är kanske att föredra.I övrigt har du en fin motor som går så det räcker redan original.Min 69:a GTO är inte trimmad och med 3.55 var den pigg(tyckte jag iaf).

Jag åker med original insug och korrekt förgasare(Rochester Quadrajet 7029268 för aut) och är mycket nöjd.

Re: Firebird 68

94
Håller med Peje, i med en 068-kam, behåll originalinsuget och skicka ett PM till "The Judge" (Kent) och kolla om han kan fixa en Q-jet åt dig. Jag kör också med en Quadrajet byggd av Kent och är helnöjd!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Firebird 68

95
Burningbird skrev:Håller med Peje, i med en 068-kam, behåll originalinsuget och skicka ett PM till "The Judge" (Kent) och kolla om han kan fixa en Q-jet åt dig. Jag kör också med en Quadrajet byggd av Kent och är helnöjd!
Jo jag har fått höra det men det måste bli vid ett senare skede, nu handlar det om att få bilen att gå först, Så det är alltså den Kent som finns här. Världen är liten.
Jag har tyvärr inte original insug till motorn enligt numren men det har vi skrivit om i en annan tråd kom jag ju på. har glömt att mycket om motorn redan är skrivet där.
Jag vill gärna köra på ett edelbrock performance trots att jag tidigare bestämde mig att behålla det jag hade, går ju att modifiera det så som du gjorde med ditt senare, men inte nu.

Tråg

96
Inte bara att vara sjuk, blev riktigt förkyld i helgen! Det går ut över bilen och allt går lite långsammare men lite gjort blir det.
Slipade, behandlade och målade delar av avgasrören idag och petade in dem i färdigrummet, förberedde delar för pulverlackering och började se över kanterna i kofferten. Ska beställa lite nya plåtdelar av den lokala plåtfirman samtidigt som delar till rotiserien hämtas imorgon eller på fre.
Jag tänkte att jag skulle prova att trycka till tråget lite i en annan verkstad innan jag bestämmer mig om ett nytt ikväll. Det har ju vilat på en ordentlig sten och visste inte om det gick att rätta till så att det såg bra ut.

Bild


Bild


Det gick. Frågan är hur det ska se ut från början bara, letade på google när jag pressade men hittade ingen bra bild på hur tappskruvens placering ser ut. Trots att det var ordentligt veckat på 2 ställen så läckte det inte efter och jag slapp svetsa :)

Bild


Fattades bara att man kunde lackera den hemma nu men ugnen är lite liten och den stora är lite väl för att få vara inne och ta plats nu. Man skulle ha byggt ett lock som kan användas med luckan öppen på ugnen för att förlänga den men då skulle ett större badkar och en hel del rostlösning behövas eller varför inte ett blästerskåp. Den får följa med till Herbert!

Re: Firebird 68

97
Blev bestört i morse. Tog upp grejor ur snart det sista badet men yoken som jag tror de kallas blev väldigt matt i godset på axeln. Frågan är om det gör något? det var ju blankt innan men inte är väl dessa behandlade på något vis?

Bild

Re: Firebird 68

98
Om ca 2 veckor bör karossen kunna snurras i rotiserien och det är då dags att påbörja det jobbiga! Inom dessa 2 veckor kommer förhoppningsvis grejorna från USA också. inneskärmar och subframe är de enda som då inte ska ha skickats på lack för att de dels måste rengöras från en massa skit och dessutom ska subframen svetsas om. Ganska skönt att dela upp det också så man inte pungar ut flera tusen på en månad och inget nästa. priset är detsamma ändå.

På senare tid har jag funderat om krängningshämmare kan vara lönt att installera bak? utöver det ska jag svetsa dit permanenta connectors till subframen och lite andra fästen för jag tror jag börjar under och jobbar mig uppåt! Ska dock kontrollera med en besiktningsman vad man får och inte får!
Hittade denna bild och undrar om någon här har tips på vad man kan använda för hämmare för att bygga liknande? eller om man ska strunta i det helt och hållet!

Bild

BonnevilleSafari skrev:Det kanske var du som mailade mej angående krängningshämmare bak?
Mvh anders
Det var inte jag men nu får du hjälpa mig om du vill!

Re: Firebird 68

99
Fick paket från England idag, så nu kan man göra färdigt växellådan och byta fryspluggar! Jag vet att jag borde gå igenom hela lådan men det likt andra saker får vänta tills nästa vinter, jag byter de packningar som saknas nu bara och satsar på att gå igenom både motor och låda nästa gång.

Angående fryspluggar så köpte jag mässing så att de kanske håller lite längre, framförallt ser det bättre ut enligt mig men vem ska köra ner huvudet och titta egentligen! Men visst använder man ingen typ av tätning när man byter? det satt på vissa innan men säkerligen har de läkt och amerikanarna löser det på sitt vis, Precis som bucklor och plåtskador så döljer man det och tar genvägar med spackel.

Bild
F

Re: Firebird 68

100
Idag kom äntligen stålprofilerna så nu är det svetsning som gäller i några kvällar så att bilen kommer upp någon gång och kan snurras! Blev övertalad att använda mitt insug så det får följa med till blästring och målningen på fre för att bli målad i aluminiumfärg senare. Det får dröja med framvagnen då jag vill ha upp bilen innan jag börjar svetsa något annat.
Inte allt för mycket att göra på framvagnen heller så det är ingen fara. Grejorna från classic verkar dröja ytterligare så det är bara att jobba på och jag har inte längre så mycket att göra förutom att pulverlacka småsaker. Skönt att det går framåt och snart ska all tid läggas på kaross!

Re: Firebird 68

102
Det tar sig! Lite mer svetsning så är det klart! Funderar på hur man ska låsa karossen i ett läge nu då växellådan inte pallar med sådana moment. Ett gammalt kuggdrev och låspinne möjligt!

Bild


Utöver det så står det still, bara inneskärmar och subframe kvar att lackera nu.

Re: Firebird 68

103
nordinaren skrev:Fick paket från England idag, så nu kan man göra färdigt växellådan och byta fryspluggar! Jag vet att jag borde gå igenom hela lådan men det likt andra saker får vänta tills nästa vinter, jag byter de packningar som saknas nu bara och satsar på att gå igenom både motor och låda nästa gång.

Angående fryspluggar så köpte jag mässing så att de kanske håller lite längre, framförallt ser det bättre ut enligt mig men vem ska köra ner huvudet och titta egentligen! Men visst använder man ingen typ av tätning när man byter? det satt på vissa innan men säkerligen har de läkt och amerikanarna löser det på sitt vis, Precis som bucklor och plåtskador så döljer man det och tar genvägar med spackel.

Bild
F
Vet inte hur andra gör med frostpluggarna men jag har lagt på ett tunt lager med det här: http://m.summitracing.com/parts/edl-9300" onclick="window.open(this.href);return false;

Har använt gasketsealern på nästan alla tätningsytor med mycket bra resultat. Jäkligt snygg karossvagga du byggt föresten!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP