Sida 1 av 2

Carterförg.

Postat: 26 apr 2014 22:24
av lemans71
Köpte en Quadrajet på Viksta motormarknad idag för 100 spänn, kanske kan renoveras någon gång tänkte jag.
När jag kom hem såg jag att det var en Carter!

Har läst på forumet att dom vittrar sönder med tiden, är förgasaren någonting att ha?

Håkan

Re: Carterförg.

Postat: 28 apr 2014 05:04
av Peje
Vad står det för siffror på den? Bör stå stansat på "Quadrajet" sidan.En Service Replacement förgasare(Carter) hade helt andra siffror än Rochester.

Re: Carterförg.

Postat: 28 apr 2014 09:24
av The Judge
Kvaliteten på Carters Quadrajet-gjutningar varierar, 1975 eller senare är generellt sett bättre än de tidigare.
Man får utvärdera aktuellt objekt huruvida det är användbart eller möjligt att reparera.

Re: Carterförg.

Postat: 28 apr 2014 21:07
av lemans71
Den heter 7045213 F5YA.

På en Rochester betyder väl 70 att den är äldre än -76, är det lika på Carter?
(nu vet jag hur en Carter luktar)

Re: Carterförg.

Postat: 29 apr 2014 09:37
av The Judge
Ja, numren har samma betydelse oavsett tillverkare.

7045213 kommer ifrån en 1975-76 Cheva & GMC Truck med 350 H.D. motor.

(Lukten av en Carter Q-jet är verkligen speciell!)

Re: Carterförg.

Postat: 04 maj 2014 22:00
av lemans71
Nu har jag rivit ner förgasaren bara för nöje, jag vet inte så mycket men den ser ren och fräsch ut
och godset ser inte angripet ut, däremot är spjällaxeln lite glapp.

Blir nästan sugen att köpa en renoveringssats, men vad brukar man byta förutom packningar?

Håkan

Re: Carterförg.

Postat: 05 maj 2014 15:29
av The Judge
Flottör och "choke-brytare", samt montera bussningar till primäraxeln.

Re: Carterförg.

Postat: 05 maj 2014 21:13
av lemans71
Här kommer tre frågor i ett och samma inlägg!

Finns dessa kit att köpa i Sverige, Hansen kanske?

Flottör och bussningar köps väl separat antar jag?

Är det krångligare att få tag i rätt delar till en Carter än till en Rochester?

Re: Carterförg.

Postat: 08 maj 2014 20:36
av lemans71
Har kollat på bilder på nätet på dessa förg och det sitter en vacuumklocka (vacuum brake?) framtill på höger sida med en länk
som går till sekundärluftspjällaxeln, den saknas på min.

Vad har denna för funktion?

Re: Carterförg.

Postat: 08 maj 2014 21:01
av The Judge
Den har två funktioner.
1. Öppnar choke-bladet en aning vid kallstart, så att motorn inte kvävs av för rik blandning.
2. Dämpar luftspjällens rörelse och öppningshastighet, så att bilen inte "står på näbben" vid fullgas.

Re: Carterförg.

Postat: 09 maj 2014 18:58
av lemans71
Ok. På vissa sitter det även en klocka i bak på samma sida, vad är den till för då?

Re: Carterförg.

Postat: 09 maj 2014 22:26
av The Judge
Det beror på vilken applikation/vilket nummer förgasaren har.
Vissa, (1970-74 Buick och de flesta 1975-89 passagerarbil-modeller), har den som en sekundär för snabbare öppning av choken om motorn redan är varm/halv-varm och då i kombination med en primär, för andra, (1979-89 Truck), har den samma primära funktioner som för de som endast har en framtill.

Re: Carterförg.

Postat: 10 maj 2014 09:37
av lemans71
Jag fortsätter med mina konstiga förgasarfrågor annars lär man sig ju inget!!

På blocket finns en Rochester Quadrejet med ett nummer som börjar med 2924!!
Säljaren vet inte varför men så är det.

Vad kan det vara för förgasare, är det en kopia eller?

Re: Carterförg.

Postat: 10 maj 2014 09:58
av The Judge
Det KAN vara en 1969 Buick.
Beroende på NÄR den tillverkades så kan 70 saknas i början men det ska finnas en siffra efter 4:an som bestämmer vilken motor den kommer ifrån.
Bilder?

Re: Carterförg.

Postat: 10 maj 2014 12:30
av lemans71
Den finns på blocket med bild "Förgasare till Cheva 350" utanför Enköping.
Liksom på min saknas choke och vacuumbrake.
Men Buick kan stämma eftersom bränsleingången går rakt fram.