Sida 1 av 1

Lyfta i motor

Postat: 24 apr 2014 08:32
av hosjobo
Hur gör ni när ni lyfter i motorn? Tänkte sätta i motorn med låda monterad, har ett lyftok med 4 fästpunkter som jag satte i gavlarna på topparna när jag tog ur den men är rädd att det blir för tungt med lådan monterad (lådan satt inte på när jag tog ur motorn). Bultarna som jag använde i topparna är ju inte alltför grova, funderade på om det går att använda topplocksbultarna men det kanske inte är nån bra ide?
//Peter

Re: Lyfta i motor

Postat: 24 apr 2014 18:31
av The Judge
Jag skulle lyfta i motorn först och sedan lyfta upp lådan underifrån.
Detta mest för att jag inte har utrymme eller lyft för att lyfta hela paketet eller bilen så högt att det går att "tilta" i det.
Kanske skulle gå om man plockar bort hela fronten (om motorlyften pallar)?

Re: Lyfta i motor

Postat: 24 apr 2014 19:28
av hosjobo
Fronten är bortplockad, såg i ett annat forum en kille som lyfte i en 455 med låda på samma sätt som jag tog ur den så jag kör på det.

Re: Lyfta i motor

Postat: 24 apr 2014 21:48
av The Judge
Ok, då borde det inte vara så stor utmaning att få grejorna på plats!

Re: Lyfta i motor

Postat: 24 apr 2014 22:08
av Burningbird
Jag lyfte i motor och låda komplett i min Firebird 2gen, lyfte bara av huven och tog ur kylaren. Anväde bara en lyftplatta med 4st 5/16-bult på insuget ;)

Re: Lyfta i motor

Postat: 24 apr 2014 22:11
av The Judge
Burningbird skrev:Jag lyfte i motor och låda komplett i min Firebird 2gen, lyfte bara av huven och tog ur kylaren. Anväde bara en lyftplatta på insuget ;)
Inget är omöjligt med rätt grejor!

Re: Lyfta i motor

Postat: 24 apr 2014 22:16
av Burningbird
The Judge skrev:
Burningbird skrev:Jag lyfte i motor och låda komplett i min Firebird 2gen, lyfte bara av huven och tog ur kylaren. Anväde bara en lyftplatta på insuget ;)
Inget är omöjligt med rätt grejor!
Ska tillägga att min motorlyft är godkänd för 2000kg och att jag hade två polare som hjälpte till.