Sida 1 av 2
Drivaxelbana
Postat: 08 apr 2014 18:27
av gto66
såg nu idag att jag hade en skada på drivaxelbanan eftersom nån har monterat olika lager på drivaxlarna ..
ska man bry sig om detta eller går det att köra ändå ?
// Niklas
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 16:57
av gto66
Ingen som har nån åsikt om detta ?
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 18:28
av Peje
Kan du se om det står något på lagren?
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 18:29
av gto66
ska nog förbi garaget igen på fredag, kan kolla upp detta då
// Niklas
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 18:43
av Peje
Ser ut som packboxen(dom andra bilderna)sitter helt fel.Packboxen ska sitta i röret och inte vid navet.Någon måste ha trätt på packboxen först sen lager sen krympring.Eller ser jag helt fel?
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 18:51
av gto66
ja som du säger så sitter nog packboxen först sen lager sen krympringen om man tittar på dom andra bilderna.
// Niklas
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 18:57
av Peje
Har du rört något på drivaxlarna dvs börjat ta ur lagren? Om inte så verkar krympringen ha tagit i röret.Men då ska lagret vara tokslut.Sen verkar inte lagret gå ända in(packboxen är ju i vägen).Ser märkligt ut!
Mina lager sitter längre in mot navet.
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 19:06
av gto66
nej jag har inte börjat ta av några lager, enda jag har gjort är att ta ur dom och ställt dom åt sidan för att göra rent bakaxeln inför ny diff och utväxling. sedan efter ett tag såg jag att drivaxellagrena såg olika ut sen såg jag skadan i röret, men jag har kännt på lagren och dom är då inte alls i bra skick om man säger så om jag får bestämma.. glappar lite väl mycket åt alla håll och kanter..
ja det måste vara krympningen som har nött inne i röret.
// Niklas
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 19:34
av The Judge
I 1970-72 Pontiac 8.2" 10-bult sitter packboxen utanför denna, den senare, typen av hjullager med rullar i.s.f kulor.
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 19:54
av gto66
ja det är ju en 71:ans bakaxel så då lär väl alltså packboxen ska sitta där den sitter. men i andra tråden där man ser drivaxlarna så ser man att det är olika lager samt krympringar .. kanske någon som har monterat dit något från en äldre axel ?
// Nikls
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 20:00
av Peje
Visst fan,du hade ju en nyare axel.Jag har stannat vid 1969,sorry.Tyckte det såg skumt ut..
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 20:32
av gto66
Peje skrev:Visst fan,du hade ju en nyare axel.Jag har stannat vid 1969,sorry.Tyckte det såg skumt ut..
hehe ja visst fan är det så serru, ingen skada skedd
vart får man tag i nya lagersatser ? dom som sitter på är tvärslut..
och hur får man av dom andra/monterar man dom nya ?
// Niklas
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 20:35
av gto66
OCH ska man bry sig om denna skada ?! ..
// Niklas
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 22:27
av The Judge
Om du med "skada" menar det lilla märket på innerdiametern i hålet på din bild så skulle jag inte ligga sömnlös över detta.
HansenRacing har nya lager och packboxar, var noga med att poängtera att du har en 1971 axel.
Borra ett par hål i krympringarna stöd mot ett städ och slå av ringarna med en huggmejsel.
De nya lagren och krympringarna ska pressas på, glöm inte att packboxen ska på FÖRST!
Re: Drivaxelbana
Postat: 09 apr 2014 22:50
av gto66
The Judge skrev:Om du med "skada" menar det lilla märket på innerdiametern i hålet på din bild så skulle jag inte ligga sömnlös över detta.
HansenRacing har nya lager och packboxar, var noga med att poängtera att du har en 1971 axel.
Borra ett par hål i krympringarna stöd mot ett städ och slå av ringarna med en huggmejsel.
De nya lagren och krympringarna ska pressas på, glöm inte att packboxen ska på FÖRST!
skönt att höra det då att man blev ett bekymmer mindre
ok ja det är ju dom bättre lagren som jag har förstått det efter 70 så det kan ju vara bra att få rätt lager från början.
hur går man då tillväga för att pressa på dessa lager ?
// Niklas