Sida 1 av 3
Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 07 dec 2013 13:39
av Peje
Ska byta bakaxel från 3.55 till 2.56.Behöver man dreva om i hastighetsmätardrivningen? TH400.
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 07 dec 2013 19:57
av The Judge
Ja, och det finns tabeller i reservdelskatalogen som du finner hos
http://www.thefirstgensite.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kollade lite som hastigast, verkar som att du får byta drev på utgående axel, från 16 till 18 kuggars, samt till 36 kuggars utgående drev och därmed även plunschen?
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 07 dec 2013 20:06
av Peje
Var kan man handla dessa drev?
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 07 dec 2013 22:10
av Håkan S
I min bok från Oktober 1977 står det att det skall vara 18 på utgående axel och 35 till vajern till GTO -69.
36 används på Firebird med mindre däck än GTO.
Allt beror givetvis på vilka däck du har på bilen Peje!
Jag kan hjälpa dig med 35 kuggsdrevet (även 36!) samt "sleeve".
Googlade på 18 kuggersdrevet utan lycka... det har GM# 8629549.
Håkan
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 08 dec 2013 01:43
av Peje
Original har den G78-14.Nu sitter det 215/75-14 som jag tror är det närmaste man kan komma.
Är detta en besvärlig operation? Sleeve,plunch ingående,utgående,eeh? PUNCH vet jag vad det är!
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 08 dec 2013 20:21
av The Judge
Knepigt blir att byta drev
på utgående axel, det nya, i metall, måste pressas på axeln, och detta till ett särskilt mått från botten. Det kan göras med hjälp av ett egenhändigt mothåll, för att slippa plocka isär hela lådan. De andra delarna byts som legobitar, typ.
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 08 dec 2013 21:56
av Peje
Så här skriver en medlem på PY:
Peje,when I went from 3.36 to 2.56, I used(I think) a 34 tooth driven gear.Might have been a 36, though.Was about 4-5 years ago.NO need to change the drive gear on the trans. I did need to use a different adapter cover, the one for the tall geared cars,there are two.
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 08 dec 2013 22:53
av The Judge
Hade han redan en låda med 18 kuggar på utgående axel så behövde han ju inte byta drevet?
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 09 dec 2013 00:20
av Peje
Hittar jag inte ett 18 drev finns ju inget att göra.
Hur stor skillnad blir det på hastihetsmätaren?
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 09 dec 2013 10:59
av The Judge
Jag gissar att HansenRacing har det du behöver?
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 09 dec 2013 11:51
av Håkan S
Peje skrev:Hittar jag inte ett 18 drev finns ju inget att göra.
Hur stor skillnad blir det på hastihetsmätaren?
Hittade att #8629549 blev ersatt med #8679984 som även den har utgått men jag hittade på nätet.
Tex denna:
http://www.ebay.com/itm/NEW-GM-ACDelco- ... 1253200066" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 09 dec 2013 12:57
av Peje
Vad är en "adapter cover"?
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 09 dec 2013 13:10
av Håkan S
Peje skrev:Vad är en "adapter cover"?
Borde vara det som GM kallar för sleeve!
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 09 dec 2013 13:16
av Peje
Så,hur mycket delar behöver jag byta egentligen?
Utgående drev,ingående drev,"sleeve"....
Tackar samtidigt för hjälpen,Håkan och Kenth.
Re: Byte av hastighetsmätardrivning?
Postat: 09 dec 2013 13:37
av Håkan S
Peje skrev:Så,hur mycket delar behöver jag byta egentligen?
Utgående drev,ingående drev,"sleeve"....
Tackar samtidigt för hjälpen,Håkan och Kenth.
Varsågod!

Helt rätt 2 drev samt "sleeve". När du byter drevet på axeln behöver du ta bort struten på lådan. Det sitter en packning mellan struten och lådan som du kanske också behöver byta. Kan ju även vara ide´att byta p-boxen om den ser sliten ut.
Håkan