Sida 1 av 1

Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 12 nov 2013 12:14
av Cheva_Robban
Tjenare...
har en LeMans -69, med motor/låda ifrån -70
Hur kan man enklast få reda på vilken vxl.låda bakaxel etc. som sitter i bilen.
finns det märkningar?, nummer eller liknande som man kan avkoda delarna med?

Är ganska ny på pontiac, så behöver alla tips jag kan få!

Re: Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 12 nov 2013 16:46
av The Judge
Här finns mycket info:

http://www.wallaceracing.com/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

och här:

http://pontiacstreetperformance.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 26 dec 2013 15:37
av Cheva_Robban
Har nu kollat upp märkningarna på vxl.låda och bakaxel.
men blir inte så mycket klokare för det :D

På pass.sidan på vxl.lådan sitter det en nitad skylt
där står det Turbo Hydramatic, och under det PS-69 1392

hittar inte vilken låda det är? (sumpen ser ut som THM 400, men ej helt säker)

På bakaxeln står det CFD 1 bak på klumpen, och på andra sidan 28 och under det 9795084
sitter även en lite alu-skylt "use only limited-slip diff oil"

hoppas någon har bättre koll än mig!

Tack på förhand!

Re: Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 26 dec 2013 21:56
av Peje
På vänster bakaxelrör finns 2st bokstäver instansat. Man får slipa en del ifall det är rostigt.
Brickan visar att axeln är diff spärrad.

Re: Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 26 dec 2013 22:45
av Peje
Ovanför 979 nr bör det stå exempelvis D089= 8:e April 1969.
På andra sidan står det D/N vilket är Day/Night skiftet
Finns även angivet en klocka,pilen pekar på när på dygnet axeln är gjord!
Har du en finare axel står det ett stort N på huset annars är det en vanlig gjutning.N= Nodular
På min axel står det 9795082,vad ditt 84 står för vet jag ej.

Re: Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 26 dec 2013 23:52
av The Judge
Lådan är ju en TH400 från 1969, som koden säger årsmodell 69 och kod PS, betyder att den satt ihop med en 350H.O. motor, en kul motor med #48 toppar.
Nummer 48 gjutet på de mittre avgasportarna på topparna.

Bakaxeln är en 1969 8.2" 10-bult.
9795084 användes med 3.55 3.90 4.33 utväxlingar och en 4 pinion diffbroms. Dessa axlar har ett stort N ingjutet på klumpen just bakom medbringaren.

Re: Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 27 dec 2013 01:36
av Peje
Axeln var ett 63 dollars option även kallad "HD,Heavy Duty ".Har du en sån,var rädd om den.Det fanns alltså 3 st varianter: Open,Safe T-Track 2-pinion och HD 4-pinion.Ta gärna ett slip papper och få fram koden.

Re: Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 27 dec 2013 09:14
av Cheva_Robban
Tackar för infon Kent och Peje....

ang. motorn så har jag 400-motor nu, med #46toppar

så det verkar inte vara något som stämmer överens med originalbilen (bilen var från början en 350-bil enl. tidigare ägare)

Axeln skall jag undersöka närmare efter fler koder, verkar vara en helt okej axel då.

Något som man bör kolla upp ang. vxl.lådan?

Tack igen alla som svarat!!

Re: Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 27 dec 2013 10:02
av The Judge
Växellådan och bakaxeln verkar ju stämma? Det är inte dåligt!
Försök att kolla med tidigare ägare om de känner till var 350 motorn tog vägen, samt även om det var en H.O.-motor med #48-toppar.

Skicka annars ditt chassie-nummer till http://www.phs-online.com" onclick="window.open(this.href);return false; så får du reda på det mesta om hur din bil var byggd, motor, vxl-låda, o.s.v.

#46 toppar användes 1969, dock endast på Fullsize-bilarnas standard 400 och 428 motorer.

Re: Vilken vxl.låda och bakaxel har jag??

Postat: 27 dec 2013 11:09
av Peje
Motorer till 1969 Pontiac Le Mans:

OHC 6 250 cu:in 175hp
OHC Sprint 6 250 cu:in 215/230hp
350 cu:in V8 265hp 2bbl
350 HO 330hp 4bbl Ej stationsvagn.