Sida 9 av 15

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 29 jun 2014 13:28
av Christian1
Är det här projektet redan färdigt?

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 29 jun 2014 22:01
av gto66
Nja. Kan inte kalla detta projekt färdigt ännu på ett bra tag. Bilen går under rullande renovering tills vidare.

//Niklas

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 02 jul 2014 09:02
av gto66
som tillexempel just nu håller jag på att trilskas med tändningsproblem . mycket småprojekt igång på bilen :)

// Niklas

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 20 okt 2014 17:39
av gto66
Tjenare tjenare.

nu är det ju som så att det har inte blivit mycket åka av i sommar i bilen då jag fick smått i början av sommaren så nu är den på vintervila igen, för mera service till nästa sommar.

motorn hade behövt sig en översyn med en ny förgasare så nån glad chevaåkare får köpa min hålli samt nå trevligare toppar så man får upp kompet lite, är det någon som har några "bra" toppar till säljes är jag intresserad ??
annars får jag väl ta och hyvla av 6x topparna till lagomt cc utifall det blir nå strokat nån gång i framtiden :)

men hur som helst så går drivlinan fint nu med(förutom motorn som känns lite krasslig) nya th400 lådan, stall convertern och den nydonade bakaxeln med 3:55 :) han precis köra in bakaxeln nu innan det blev vinterförvaring, så blir väl att tappa ur gammla oljan å i med nytt där sen också :)

men som sagt, min motor hade nog behövt en rejäl översyn ... får bli vinterns pyssla :)


// Mvh Niklas

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 05 nov 2014 17:44
av vini6
Snygga framsteg mannen!

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 25 nov 2014 19:44
av gto66
TJÄNARE ! :D

Nu när det har blivit höst å kallt å jävligt å snart vinter är väl det dags att börja fundera på va man ska ta å göra härnäst på detta projekt ..

Prio ett just nu känns då som att få till en mer roligare motor än den som sitter i just nu, fruktansvärt slö. helt omöjligt att få däcken att släppa trots stallturbin å 3:55 i baken, eller ja det går ju, men inte tillräckligt mycket klös.

# Hyvla av 6x topparna 0,60 tum eller så
# 068 kam(får väl leta eftermarknads då det inte görs några nya ?!)
# Byta stötstänger till modell kortare
# Ordentlig gasare. (KENT !!)
# Renovera tändsystemet

sen har vi nog fått hem dom flesta hästar som saknas.

# Samt ta å lacka den i slyngelattitud färg(mattsvart) har också letat reda på ett par ordentligt breda slotmags som ska investeras :twisted: .
# 3" avgas kanske får till ett fint muller vid korvkiosken så småbarnen blir imponerade ... :twisted:

så ser listan ut för tillfället , men massa kvar innan jag är helt nöjd. mycket plåtarbete som skall göras :/

// Niklas :geek:

Efter detta projekt lär jag ta å börja byta lite plåtdelar. båda bakskärmarna ska bytas, skuffgolv och cupégolv är också i behov av byte.

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 25 nov 2014 22:37
av Burningbird
Skoj med motorrenovering! Melling tillverkade kammar åt Pontiac så om jag har fattat rätt är Melling SPC-7 en "äkta" 068-kam (S). http://butlerperformance.com/products/c ... ngCams.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Summit 2801 kan ju vara ett billigare alternativ: http://m.summitracing.com/parts/sum-2801" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 25 nov 2014 23:41
av gto66
Burningbird skrev:Skoj med motorrenovering! Melling tillverkade kammar åt Pontiac så om jag har fattat rätt är Melling SPC-7 en "äkta" 068-kam (S). http://butlerperformance.com/products/c ... ngCams.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Summit 2801 kan ju vara ett billigare alternativ: http://m.summitracing.com/parts/sum-2801" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det är då bra trevligare med lite motorbygge än det jag har gjort hittils på bilen, å bra mycket roligare än att börja sätta kapen i karossen å börja byta plåtdelar, dock kommer den dagen också men nu ska vi ha lite roligt hade jag tänkt med lite trevligare motor :)

OK ! vad är det då som skiljer mellings samt summits kam ?! kvaliten eller är det några andra värden som skiljer ?

// Niklas

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 26 nov 2014 11:06
av Burningbird
Kvalite'n på både Melling och Summits kammar verkar bra. 2801-kammen bygger lite mer cylindertryck, har tightare LSA, mer lyft och stänger insugsventilen lite tidigare.

2801: Duration adv. 288/298, @.050 214/224, LSA 112, IC 35 ABDC, Lyft .444/.466.

SPC-7: Duration adv. 288/302, @.050 212/225, LSA 116, IC 39 ABDC, Lyft .407/.408.

Både 068an och 2801an är bra kamval, gör en googlesökning, många är nöjda dessa kammar i sina Pontiac's. 2801 kanske är att föredra i din motor som har lite lägre komp, runt 100dollar för kam/lyftarkit. http://m.summitracing.com/parts/sum-k2801" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 27 nov 2014 23:05
av gto66
ja då är det väl nästan en självklarhet att sätta i en 2801 kam som bygger upp trycket som fattas :)

Ska väl ta å börja riva av toppar å dylligt å få dom avplanade . å räkna ut hur mycket kortare stötstänger jag behöver.

// Niklas

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 28 nov 2014 18:00
av Burningbird
Om du planar topparna .060 och har kolvarna .015 nere i cylindrarna får du ca 9.2:1 i komp, helt OK! Glöm inte att plana insugssidan på topparna lika mycket bara. Bäst är nog att vänta med stötstänger tills kam och toppar är monterade så du kan mäta med en justerbar stötstång och se till att vippan trycker/rullar "rätt" över ventiltoppen. Om du har Jim Hand's bok står det bra beskrivet där.

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 07 dec 2014 21:44
av gto66
Nej tyvärr har jag inte den boken, hade viljat ha den, känns som att den är mycket bra att ha. Så det där med att mäta in stötstänger lär jag leta reda på nån hör i orten att hjälpa mig.// Niklas

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 05 jan 2015 23:34
av gto66
Det kliar i fingrarna mina herrar :o . Vill bara börja riva ner å göra nån fason på mååtåårn :twisted: . Hyvla toppar, byta gasare , kam å stötstänger . om det ändå vore varmare i kallgaraget :x

Trevligt nytt år på er :)

//Niklas

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 06 jan 2015 12:00
av The Judge
Tack detsamma!
gto66 skrev:ja då är det väl nästan en självklarhet att sätta i en 2801 kam som bygger upp trycket som fattas :)

Ska väl ta å börja riva av toppar å dylligt å få dom avplanade . å räkna ut hur mycket kortare stötstänger jag behöver.

// Niklas
Låsbara justermuttrar och en justering om ett halvt varv från 0-spel, jämfört med original 1,5-2 varv från 0-spel till botten och 20lb/ft, kommer med största sannolikhet att återställa geometrin med dina planade toppar, så att byta stötstänger p.g.a. längden blir knappast nödvändigt.
Men det skadar ju aldrig att kolla.

Och, med högre komp vill du knappast bygga upp mer dynamisk kompression än nödvändigt, om du inte vill köra på race-soppa.
Tänk igenom kamvalet ett varv till så att du inte får en okörbar motor/bil.

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 06 jan 2015 12:32
av Burningbird
9,2:1 är väll inte så högkompat? Summit rekomenderar ju 9,1:1 och upp för 2801an. Min 400 med 10,1:1 och 068an går utmärkt att köra på 95-oktan. Båda kammarna är bra val men Summitkammen ger som sagt lite högre cylindertryck och kostar hälften av Mellingkammen. Och som sagt, glöm inte att plana insugssidorna på topparna lika mycket som du tar av mot blocket (kan vara rätt dyrt, jag betalade 2500kr för insugssidan men då sparade dom en kant nertill för att täta mot lyftargallerikåpan). God fortsättning!