Sida 1 av 1
Fördelar-funderationer.....
Postat: 18 jun 2013 17:23
av -61 Bonneville
Min -61:a 389:a med 10.25 i komp ska enligt manualen bara ha 6 grader i initial tändning, 10-11 i centrifugal, samt ytterligare ca 10 i vaccum.
Jag har alltid hört av alla att en v8 "ska" ha mellan 28-36 grader i grund (in. + cent.).....
Min blir ju bara typ 16-17 grader! + vaccum = 27-28 grader.
Kan detta stämma? Bilen går jättebra men jag blir ej klok på detta.
Re: Fördelar-funderationer.....
Postat: 18 jun 2013 18:45
av The Judge
Enligt 1961 Pontiac Service Manual så ska den initiala förtändningen ställas till 5° före.
Om du gör om fördelarvärden till vevaxelvärden så klarnar det?
Centrifugalregleringen börjar då vid 700varv och då ge 0-3°, vid 2000varv ska den ge 13-17° och max 24-28° vid 3700 varv.
Vakuumförställningen börjar vid 6-8 in/hg och ger max 20° vid 13-15 in/hg.
Alla grader och varv vid vevaxeln. (Om man kollar fördelaren så halveras dessa då kammen bara snurrar hälften så fort som veven.)
Re: Fördelar-funderationer.....
Postat: 18 jun 2013 22:57
av -61 Bonneville
Ska man alltså dubbla alla värden som står i orginalmanualen?

Re: Fördelar-funderationer.....
Postat: 18 jun 2013 23:17
av Lejon
På fördelarvärdena, ja.
Finns fler ställen i orginalmanualen där jag tycker att det brister, men ändå är det den bästa därute.
Re: Fördelar-funderationer.....
Postat: 18 jun 2013 23:39
av The Judge
-61 Bonneville skrev:Ska man alltså dubbla alla värden som står i orginalmanualen?

Ja, eftersom den uppger värdena som fördelaren ger och du kollar resultatet på veven.
Re: Fördelar-funderationer.....
Postat: 19 jun 2013 08:59
av -61 Bonneville
Aha! Nu fattar jag, det där var faktiskt lite knepigt!
Tackar ödmjukast för svaren! Ha en bra Pontiac-sommar!
