Sida 7 av 10

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 26 maj 2014 22:53
av Burningbird
Tänkte testa en Carter elpump men hittar ingen P4595? Summit säljer en P4070 6psi 72gph och en P4594 8psi 72gph. Vilken är lämpligast?

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 27 maj 2014 08:09
av The Judge
7psi-pumpen ska heta P4594 och funkar bäst till 1969 och senare Pontiac Q-jets. 1968 och tidigare bör använda 5psi P4070, då de har ett mindre gynnsamt flottörsystem.

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 27 maj 2014 20:47
av Burningbird
Ok, tack! Har kontrollerat ledningarna och provat med fulltank men problemet kvarstår så nu beställer jag en elpump. Är imponerad av hur bra motorn drar från 3000varv, från 4000 och upp ylar den riktigt bra! Trodde faktiskt inte den "milda" 068-kammen med 1.65-vippor kunde dra så hårt. Tyvärr hinner jag aldrig upp till 5000 innan bränslet tar slut :evil: Ska erkänna att den här motorn nog inte hade passat så bra i Bonnevillen, är lite för klen under 2000varv. Lutar åt en 455/461 med 2801-kammen istället, blir enklast och billigast att bygga ;)

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 02 jun 2014 22:47
av Burningbird
Körde lite i helgen, motorn ligger stabilt på 82grader vid landsvägskörning nu när termostaten är monterad. Men när jag kom hem fick motorn gå på tomgång ca 4 minuter, gick upp från 82 till 105grader. Tänkte prova med en mindre remskiva på vattenpumpen så jag får mer fart på pumpen och fläkten. Någon som har några andra förslag? Fläktkopplingen verkar funka som den ska och fläktkåpa är monterad. Min gissning är att flödet inte är tillräckligt på tomgång?

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 02 jun 2014 22:50
av zappafan
Vad har du för vattenpump & "plåtarna" vid/i pumpen är ok & tight passning på?

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 02 jun 2014 22:59
av Burningbird
Är en nyrenoverad -68 originalpump och plåtarna har jag knackat in för att få ca 1.5mm/.060" i spel mot skovelhjulet (enligt Jim Hand´s tips i boken).

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 02 jun 2014 23:06
av Burningbird
Ska tillägga att remskivan på vattenpumpen är från en Firebird -70 tillsammans med en spacer, men jag tror den har samma diameter som en -68 skiva (8")? Har en remskiva från en BBC som är betydligt mindre (6") jag tänkte prova.

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 03 jun 2014 10:21
av The Judge
Burningbird skrev:Körde lite i helgen, motorn ligger stabilt på 82grader vid landsvägskörning nu när termostaten är monterad. Men när jag kom hem fick motorn gå på tomgång ca 4 minuter, gick upp från 82 till 105grader. Tänkte prova med en mindre remskiva på vattenpumpen så jag får mer fart på pumpen och fläkten. Någon som har några andra förslag? Fläktkopplingen verkar funka som den ska och fläktkåpa är monterad. Min gissning är att flödet inte är tillräckligt på tomgång?
Att motorn blir varmare på lång tomgångskörning är normalt, inget att ligga sömnlös över.
På bilar med varningslampa så tänds den vid ca. 120°C.

(Att ha mätare i bilen har fått många att göra totalt onödiga saker med motorn/bilen.......).

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 14 jul 2014 14:15
av Burningbird
Hej på er 8-) Testade med en slangbit på stoppinnen i fördelaren för att begränsa förtändningen. Tidigare hade jag över 45° vid ca 3000varv, efter att jag begränsade rörelsen på stoppinnen har jag ett max på 42° men redan vid 1900varv och med 6° på tomgång. Tror fjädrarna i fördelaren är slut, ska testa med nya imorgon och montera en grövre slang på stoppet. Siktar på max 34° runt 3500varv och minst 8° på tomgång. Ska kolla upp hur mycket vakuumklockan ger också, återkommer imorgon med resultat.

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 14 jul 2014 18:50
av Burningbird
Ooops! Upptäckte att blockering på vakuumslangen till fördelaren inte fungerade när jag kollade tändningen :? Provade att justera lite mer med slangen helt pluggad, med 16° vid 700varv får jag max 31° vid 1600varv. Får byta till hårdare fjädrar imorgon och testa om det hjälper. Vakuumklockan gav ca 16° extra.

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 15 jul 2014 18:34
av Burningbird
Nu är tänkurvan tillslut ok, fick riva fördelaren 3ggr innan jag blev hyffsat nöjd. Köpte ett Mr Gasket recurve kit och använde dom hårdaste fjädrarna samt vikterna som medföljde, dock fick jag borra 2st 8mm hål i varje vikt för att göra dom lite lättare. Använde ingen begränsning på stoppinnen. Nu har jag 12° vid 700varv, 26° vid 2000varv och ett max på 32° vid 3000varv. Totala förtändningen vid 3000varv med vakuumet inkopplat och låg belastning borde då vara 48°. Motorn går nu hur fint som helst utan några tendenser till spikningar ;)

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 02 jan 2015 17:20
av Burningbird
God fortsättning på er! Har efter mycket velande kommit fram till att behålla 400an i min Firebird. Nu är frågan vilken kam jag ska välja? En 041-kam med 1.65-vippor eller Crower 60311 solidkam, 247/252 @.050 , 112 LSA, 556/569" i lyft (1.65-vippor) eller SD's Old Faithful rullkam, 236/245 @.050, 112 LSA, .578/582" i lyft (1.5-vippor). 041an och Crower's 60311 har jag läst ger mycket lika dynoresultat, runt 450hk med portade järntoppar men något mer effekt och mindre vrid för 60311. SD's OF ger straxt över 500hk, men det kostar runt 1300dollar med lyftare, fördelardrev etc. Kommer använda min befintliga 4.10utv eller en ny 3.73utv samt en 10" converter med runt 3500stall. Kommer också porta topparna lite till och ta upp kanalerna till RAIV-storlek och använda mitt RPM-insug samt Hooker 1 3/4" headers med 2×3" avgas. Målet är mitten-11or med 150hk på flaska. Ge gärna era åsikter! Är rullkammen värd den extra kostnaden? Har inget emot en ruppig tomgång eftersom Birden ändå saknar bromsservo :twisted:

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 02 jan 2015 17:39
av zappafan
Säger som Rulle, full Rull-(kam).... ;)
Bild

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 02 jan 2015 17:45
av Burningbird
:lol:
Lutade lite åt 041an men kanske är bättre hosta upp för en rullkam ;)

Re: Renovering Pontiac 400

Postat: 02 jan 2015 17:53
av Burningbird
Har inte hittat någon som kör Old Faithful-kammen i en 400a (bara 455+) men den borde väll inte vara mer svårkörd än en 041-kam sålänge man har "rätt" utväxling och stall?