Renovering Pontiac 400
Postat: 16 jun 2013 14:59
Tänkte jag kunde starta en tråd om min pågående motorrenovering av en 400 HO -68. Målet är en stabil gatmotor på runt 400hk/450ft lbs i en fullsize med 2.73:1 utv. Jag har främst försökt att använda mig av Pontiac orginaldelar men stakar och kolvar är smidda för lite extra säkerhet. Räknar med att ha motorn färdig i höst.
Blocket:
Grovtvättat och renslipat från rost och gammal färg, vid demonteringen av frostplugg/oljeplugg hittade jag gamla frostplugg inslagna i blocket bakom de "nya" pluggen Gjutskägg i lyftargalleriet är bortslipat, oljedräneringshållen är uppfilade och oljekanalen från oljepumpen har gradats av. Har också gängat de främre oljekanalerna med 3/8-18 NPT för skruvade plugg (har kontrollerat så att pluggen inte går in för långt och täcker de korsande oljekanalerna). En av de främre och en av de bakre oljepluggen har borrats med ett 0,8mm borr (.031") för bättre smörjning av kamdrivning och kam/fördelardreven. Enligt Cliff Ruggles påverkar detta inte oljetrycket märkbart. Blocket kommer borras .030 och 0-deckas mot kolvarna, ramlagergången ska mätas samt honas vid behov.
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=5" onclick="window.open(this.href);return false;
Blocket:
Grovtvättat och renslipat från rost och gammal färg, vid demonteringen av frostplugg/oljeplugg hittade jag gamla frostplugg inslagna i blocket bakom de "nya" pluggen Gjutskägg i lyftargalleriet är bortslipat, oljedräneringshållen är uppfilade och oljekanalen från oljepumpen har gradats av. Har också gängat de främre oljekanalerna med 3/8-18 NPT för skruvade plugg (har kontrollerat så att pluggen inte går in för långt och täcker de korsande oljekanalerna). En av de främre och en av de bakre oljepluggen har borrats med ett 0,8mm borr (.031") för bättre smörjning av kamdrivning och kam/fördelardreven. Enligt Cliff Ruggles påverkar detta inte oljetrycket märkbart. Blocket kommer borras .030 och 0-deckas mot kolvarna, ramlagergången ska mätas samt honas vid behov.
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=5" onclick="window.open(this.href);return false;