Annons
Annons

Re: Renovering Pontiac 400

123
The Judge skrev:Vad är problemet? Du har väl slipat upp stötstångshålen i topparna för dina 1.65 vippor så att inte stötstängerna ligger och nöter på kanten i hålen?
Men behövs det om man inte har kraftigare stötstänger? då jag hade det på min så fanns det spel kvar, utan bearbetning.... (tror det var 71:ans 400 toppar. nr 96...)
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: Renovering Pontiac 400

124
Jodå, hålen för stötstängerna är rejält urgröpta. Felet måste ligga att lyftaren inte släpper upp tillräckligt med olja alternativt att det är något fel på vippan där stötstången ligger an. Felet blir bara på ettans avgasventil. Beställde nya grejer från Summit igår, inklusive nya chromoly stötstänger. Hoppas på att få hem delarna nästa vecka.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

126
Stiften såg bra ut, alla har samma färg och inget har spår av olja eller ser ut att gå för fett/snålt. Har inte gjort något kompprov än men ska göra det. Vipparmsbulten (ARP) ser ut att sitta rakt om jämför med den bredvid.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

127
Motorn ser ut att hålla ihop än så länge med de nya delarna :D Även problemet med missar på höga varv som jag antog berodde på dålig bräsletillförsel (trots ny elpump) verkar vara borta(?). Tog en testrunda på en mindre trafikerad väg och stämplade på 2an i 30km/h med fullt hjulspinn till ca 60km/h /6000varv innan jag fick i 3an, till min förvåning fortsatte bakhjulen spinna på 3an och motorn varva upp utan att misstända eller tappa bränsletrycket. Måste göra lite fler testrepor innan jag vet om problemet är helt borta. Är imponerad av hur bra en nästan original Pontiac 400 med en HO-kam kan gå...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

128
Har fortfarande problem med att motorn tappar bränslet :( När jag har runt 20-25liter kvar i tanken och gasar på hårt ut ur en korsning försvinner bränsletrycket så motorn tvekar. Är rätt säker på att felet sitter i tanken eller pickup'en. Frågan är om jag ska försöka modifiera pickup'en/tanken med grövre rör samt skavalpplåtar, montera en catchtank för bränslet eller helt enkelt köpa en fuelcell?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

132
AndersF skrev:Kanske behöver du en sån här? http://www.robbmcperformance.com/produc ... surge.html
Känns inte som om du egentligen skulle behöva en utan det är nog tankarmaturen som strular? Sockan på armaturen som är igensatt, eller sitter det ett metall filter på den? Kommer inte ihåg.
Robb har sådana åxå förberedda för lite grövre ledningar. http://www.robbmcperformance.com/produc ... msend.html
Tack för bra tips på delar! Har inga bekymmer så länge det är mer än halv tank så problemet bör ligga i att tanken saknar sump vid armaturen och att bränslet trycks bakåt i tanken vid hård accelation och låg bränslenivå så pumpen suger torrt. Ska plocka ner tanken och kolla skicket på armaturen/filtret.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

134
Hmm, bilen körs ju antagligen inget annorlunda mot var det var tänkt när den byggdes och det är ju inget monster till motor i vad jag förstår så man blir lite fundersam. Du har inte provat att koppla en bränsletrycksmätare som du kan läsa av under körning så du kan konstatera att det verkligen är bränsletillförseln som sviktar och inte nått annat som en feljusterad flottör eller täppt filter?

Re: Renovering Pontiac 400

135
Nej, har inte testat att koppla in en bränsletrycksmätare. Ska nog kolla upp det. Men om jag har mer än halvtank så går bilen hur bra som helst. Därför tror jag problemet är tanken/armaturen, eller snarare avsaknaden av en sump i tanken.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP