Sida 1 av 1

Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 13:01
av Burningbird
Upptäckte en spricka i min orginaldämpare och måste ha en ny. Har kollat på 2 olika Pioneerdämpare, en OEM och en street performace. Behövs det en värre dämpare än orginal till en 400 på runt 400hk, varvas max 6000?

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 14:30
av The Judge
Jag skulle inte tveka att använda en GM OEM, men en SFI godkänd Pioneer är ju välkänt bra och kan vara en extra säkerhet?

Däremot skulle jag undvika färgglada eftermarknadsprodukter med ord som "street" och "performance" i samma mening!

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 16:57
av zappafan
Har en sån här på min...(skulle ändå balancera allt hursomhelst, så då köpte man en ny...)
Bild
•Fits Pontiac V8
•O.E.M.-Style Slip-Fit Hub
•Internal Balance
•6.8" O.D.
•3.27" Overall Length
•8.0 lbs. Gross Weight
•Billet Steel Construction
•SFI 18.1 Certified
•Does Not Accommodate O.E.M. Air Conditioning Pulley

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 19:01
av Burningbird
Hittade en GM OEM-dämpare hos Spottsperformance för 55dollar, men har nyligen beställt en större order av honom och grejorna är redan på väg. Hos Summit hittade jag den här: http://www.summitracing.com/parts/rnb-5 ... ke/pontiac - den liknar ju orginalet. Funderar på den här annars: http://www.summitracing.com/parts/pio-8 ... ke/pontiac eller finns det någon i Sverige som saluför OEM-dämpare? (Håkan S kanske?). Kollade även upp BHJ Dynamics dämpare, klarar visst 1200hk eller mer, den är kanske "overkill" på min lilla orginalsnurra :mrgreen: och 490dollar är tyvärr utanför min budget. Glömde skriva att blocket är från -68 och har 8-bultad vattenpump vilket begränsar utbudet på dämpare.

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 19:23
av zappafan
BHJ Dynamics dämpare 490dollar :shock: ,tror jag betalade under 300 $ ,men det är ju ett par år sen.... 8-)

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 19:47
av Burningbird
Kollade på BHJ´s hemsida, 489dollar, men verkar ju vara bland dom värsta dämparna man man kan köpa till en Pontiac 8-) Såg att det står "Made in China" på Dorman-dämparen så den går bort! Så då återstår Pioneers "Street" eller "SFI-racedämpare" för 118 respektive 170dollar.

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 20:47
av The Judge
Urvalet är bättre än du tror?
1968 Pontiac V8 använder samma damper som 1969 och senare, trots den äldre vattenpumpen.
One-year-only transkåpa dock.

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 21:28
av Håkan S
Det jag kan bistå med är en svängningsdämpare från AC-Delco vilket ju är en del av GM och som kostar 965:-/st med moms.
Min leverantör har för dagen, enligt nätet, denna på lager och min nästa leverans blir om 2 veckor.

Mvh
Håkan S

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 21:57
av Burningbird
Jo, jag såg att både -68 och 69-79 (förutom några low performance 76-77) hade samma orginalnr, 477682. Men flera tillverkare av eftermarknadsdämpare anger att man måste byta till -69 och senare transkåpa och vattenpump, varför vet jag inte. Men som du skrev kunde ju Pioneer´s SFI-dämpare vara ett bra alternativ.

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 22:33
av Burningbird
Håkan S skrev:Det jag kan bistå med är en svängningsdämpare från AC-Delco vilket ju är en del av GM och som kostar 965:-/st med moms.
Min leverantör har för dagen, enligt nätet, denna på lager och min nästa leverans blir om 2 veckor.

Mvh
Håkan S
Det låter bra! Kommer förbi någon dag i veckan, jobbar nere på Tornby.
Tackar för svaren!

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 04 mar 2013 22:46
av Håkan S
Jag gör min beställning till USA på torsdag kväll så vill du beställa kom in imorgon lr på torsdag!

Mvh
Håkan S

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 06 mar 2013 10:17
av Lejon
Sånt blir man så glad av (jag iaf), att en AC-Delco grej ligger ligger så pass bra i pris att den sopar mattan av alla eftermarknads grejjor som är godkända för 20.000rpm.
För AC-Delco delar monterar jag med glädje på min bil.

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 06 mar 2013 19:58
av Burningbird
Åkte till Håkan och beställde en OEM Ac-Delco dämpare igår. Jag har försökt använda orginaldelar för det mesta till 400an, dock fick det bli smidda "TRW"-kolvar och smidda I-profilstakar med arp-bult för säkerhets skull. Ska bli kul att se hur bra en nästan orginal 400HO går (org. 360hp), med lite lättare modifieringar som portade toppar/insug, 1,65 rollertip-vippor på org. 068-kam, 4-tube headers (org. gjutjärnsheaders saknas tyvärr), 2x2,5"s avgas och borrat samt "0"-deckat block. Desktop dyno2000 gissar på 405hp och 463ft.lbs 8-)

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 08 mar 2013 15:25
av jimmy 77
Burningbird skrev:Kollade på BHJ´s hemsida, 489dollar, men verkar ju vara bland dom värsta dämparna man man kan köpa till en Pontiac 8-) Såg att det står "Made in China" på Dorman-dämparen så den går bort! Så då återstår Pioneers "Street" eller "SFI-racedämpare" för 118 respektive 170dollar.
Har du planer på att trimma mera skulle jag inte tveka att köpa en SFI damper de är tillverkade för racing och godkända för trimmade motorer så en sån vet du iaf att den håller

Re: Val av svängningsdämpare?

Postat: 08 mar 2013 18:01
av Burningbird
jimmy 77 skrev:
Burningbird skrev:Kollade på BHJ´s hemsida, 489dollar, men verkar ju vara bland dom värsta dämparna man man kan köpa till en Pontiac 8-) Såg att det står "Made in China" på Dorman-dämparen så den går bort! Så då återstår Pioneers "Street" eller "SFI-racedämpare" för 118 respektive 170dollar.
Har du planer på att trimma mera skulle jag inte tveka att köpa en SFI damper de är tillverkade för racing och godkända för trimmade motorer så en sån vet du iaf att den håller
Har inga planer på att trimma vidare den här motorn då jag kommer köra ca 500mil om året med den och måste försöka hålla en vettig(?) förbrukning. Har ett 400-block i garaget till min Firebird som ska strokas/trimmas(461ci/500hp), till den hade jag tänkt mig Pioneer´s SFI-dämpare el. liknande.