Sida 1 av 1

Vakum

Postat: 05 jan 2013 14:58
av Brolin
Halloj alla pontiac vänner

Nu var det så att jag var ute och gjorde en liten service på le mansen härrom dagen och passade på att byta vakumklockan som sitter på fördelaren i tron att denna var kass. När bytet var gjort såg jag att den gamla klockan hade två vakumanslutningar och den nya bara hade en :shock:. Efter lite letande så hittade jag även två vakum slangar till den ...Den ena går från förgasarfoten till klockan och den andra går från ett gängat hål under " bensin karet"( kom inte på vad det hette ) på förgasaren och till klockan. Varför är det så och hur funkar det här? Någon som vet ?

Mvh Brolin

Re: Vakum

Postat: 05 jan 2013 15:53
av The Judge
Halloo!

Vakuumklockan med dubbla anslutningar användes en kort period under sent 1967 och tidigt 1968 för att få ner HC-halten i avgaserna, genom att hetta upp topparna lite extra med försenad tändpunkt som gjorde att blandningen fortfarande brann när avgasventilen öppnade.
Systemet visade sig försämra körbarheten såpass att Pontiac, vid service av bilen, rationaliserade bort den bakre anslutningen, tändsänkningen, och pluggade detta.
Pontiac skickade ut speciella Service Bulletiner till verkstäderna hur detta skulle utföras.
Den främre, vanliga, anslutningen används som vanligt, antingen till ett av förgasarspjällen styrt uttag eller till ett uttag med konstant vakuum beroende på hur motorns kam och förgasarens kalibrering vill ha det.

Re: Vakum

Postat: 05 jan 2013 20:32
av Brolin
Se där ja , då fick jag något att bita i ...Fast det var ju kul att få se något nytt :mrgreen: ... Men kommer förgasaren att funka om jag pluggar anslutningen därifrån och kör på vakumet från förgasarfoten ? Kan tyvärr inte prova de närmsta dagarna då jag saknar lite delar bilen på grund av bristande service :sad: ...

Mvh Brolin