Sida 1 av 1

Förslag på PCV koppling!

Postat: 02 jan 2013 15:07
av Lejon
Hej!
Bilen jag har kom "utrustad" med pluggar på bägge ventilkåporna, vilket är obra!
Så jag undrar om jag ska välja ett ventilerat lock på ena sidan eller om jag ska skaffa ett lock med rör som jag kopplar ihop med luftrenaren.
Den senare är väl bättre med tanke på undertrycket vid körning.....eller?
Har Edelbrocks Elite series kåpor och renare :(

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 02 jan 2013 18:19
av -61 Bonneville
Kolla på bifogad bild :)

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 02 jan 2013 22:46
av The Judge
Bilden här ovan är helt galen, enligt den skulle luftväxlingen i vevhuset ske via förbränningsrummet i cylindern, vilket faller på sin egen orimlighet.
Det är ju helt enkelt inte möjligt att luften i ventilkåpan skulle kunna ta sig ner i förbränningsrummet......
Luftväxlingen till och från vevhuset måste ju ske via fria luften, antingen via ett filtrerat oljepåfyllninglock och eller via ett rör till luftrenaren.

Du bör använda ett rör från passagerar-sidans ventilkåpa till luftrenaren för luftväxlingen till och från vevhuset då din årsmodell kräver ett "slutet" system.
I förarsidans ventilkåpa kan du ha oljepåfyllningslocket, som ska vara slutet.

Andreas, har du inte kvar 72:ans manual?

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 03 jan 2013 11:48
av Lejon
Min manual följde med bilen när jag sålde den, men jag har köpt en 69:an manual.
Grejjor för slutet system beställt, tyvärr kommer jag smutsa ner bilen med en Mr.Gasket grej (MRG 2054) men det får väl gå då kåporna ska bytas någon gång i framtiden.

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 03 jan 2013 18:59
av Håkan S
The Judge skrev:Bilden här ovan är helt galen, enligt den skulle luftväxlingen i vevhuset ske via förbränningsrummet i cylindern, vilket faller på sin egen orimlighet.
Det är ju helt enkelt inte möjligt att luften i ventilkåpan skulle kunna ta sig ner i förbränningsrummet......
Luftväxlingen till och från vevhuset måste ju ske via fria luften, antingen via ett filtrerat oljepåfyllninglock och eller via ett rör till luftrenaren.

Du bör använda ett rör från passagerar-sidans ventilkåpa till luftrenaren för luftväxlingen till och från vevhuset då din årsmodell kräver ett "slutet" system.
I förarsidans ventilkåpa kan du ha oljepåfyllningslocket, som ska vara slutet.

Andreas, har du inte kvar 72:ans manual?
Kent,
Det beror ju på hur man tolkar bilden... :?:
Helt galen kan jag inte hålla med om!
Som jag ser det visar den hur det fungerar i en motor på tomgång eller jämn gas, att ren luft kommer in i motorn via luftrenaren och att den blandas med det som läcker igenom cylindrarna och går sedan via PCV-ventilen in i insugsröret för ytterligare förbränning. Kolven på bilden är ju enbart med för att visa att även läckaget tas om hand...
I övrigt hålller jag med det du skriver! :)

Håkan S

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 03 jan 2013 19:57
av The Judge
Håkan

som du vet så föredrar jag fabriksinformation? De lämnar minde, eller inget, över för egna tolkningar (feltolkningar).

Att vevhusgaserna består av förbränningsrester och kondens från temperaturväxlingar är ju givet i sammanhanget, därför blir bilden missvisande som den är ritad.
Luftväxlingen ur vevhuset under stor belastning går ju knappast bakvägen ur förbränningsrummet ut i fria luften eller via luftrenaren, som man förleds att tro på nämnda bild?
De kunde ha utelämnat kolven/cylindern.....

Denna bild är tagen ur 1966 års manual, och California-typen motsvarar 1968 och senare PCV-koppling:

Suck, nu igen: "Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer." WTF!!!

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 03 jan 2013 20:42
av zappafan
Bild
Bild
Bild

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 03 jan 2013 21:54
av Håkan S
zappafan skrev:
Bild
Bild
Bild

Ännu en bra bild, dock ej fabriksbild..., som visar hur vevhusventilationen skall kopplas in! :)
Tydligen var inte kvoten för bilagekvot uppfylld för alla... 8-)
Är ju inte så svårt att tolka bilderna om man har lite koll på hur det ska fungera.
Andreas hade ju dessutom fingret på vad som borde vara rätt! :idea:

Håkan S

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 03 jan 2013 22:57
av The Judge
Ja, dessa bilder speglar funktionen bättre.
Men om man vet hur det ska fungera behöver man ju inte (miss-) tolka nå´ra bilder alls?

Och som sagt, nu har Andreas fått sina funderingar bekräftade, både i text och med bild?

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 03 jan 2013 23:32
av Håkan S
The Judge skrev:Ja, dessa bilder speglar funktionen bättre.
Men om man vet hur det ska fungera behöver man ju inte (miss-) tolka nå´ra bilder alls?

Och som sagt, nu har Andreas fått sina funderingar bekräftade, både i text och med bild?
Kent,

Den som (miss)tolkade -61 Bonneville´s bild var väl du? :?:
Du dissade bilden som -61 Bonneville lade upp! :!:
Och sa att du litar enbart på fabrikens bilder!
Nu är tydligen zappafan´s bilder, ej fabriksbilder heller, otroligen nog bättre...
Dom visar inte heller hur motorn arbetar vid fullvarv!
Men dom ger en kanske inte lika insatt person som DU en bild av vad avgasrening handlar om. Om inte annat är den som undrar välkommen att ringa mig!

Mvh
Håkan Sandell
013-125622
Americano Enterprises

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 04 jan 2013 00:27
av The Judge
Håkan

om du inte förstod mitt svar, så kan jag lugna dig, jag höll ju med dig, så nu kan du varva ner ett par kilo, va?

Vad är det för otroligt om jag tycker att en bild är bättre än en annan?

Med det har jag väl ändå inte sagt att nå´n av dem är korrekt?

Och det ändrar verkligen inte min inställning till fabrikens bilder, som självklart är mest korrekta i alla väsentliga avseenden.

Vevhusventilationen på dessa motorer är knappast raket-teknologi, ändå finns det mycken felaktig information om den?
Och felaktig information är det knappast nå´n som har nytta utav?

(Avgasrening är en helt annan fråga, utanför denna tråd.)

Ett tips, kolla i vilken Pontiac Service Manual som helst, mellan exempelvis 1966-79, så får du, och alla som är intresserade, se hur PCV-systemet fungerar vid full belastning på motorn?

Alla, inte bara jag, (och det är det självfallet inte), borde lita mer på fabriksinformation än nå´n annan information från okänd källa, om man är intresserad av hur och varför saker på motorn och bilen fungera som de gör?

Jag delar gärna med mig av den information jag har här på Forumet, (och via PM eller mail för de som så vill), så har fler chansen att läsa, förhoppningsvis, användbar information?

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 04 jan 2013 00:31
av Catalina 1965
Fick höra på kompis till kompis att hans firebird tror jag det var, hade pcv ventilen "korkat" ihop= ur funktion. Å när han skulle starta så så small plåten under insuget " valleypan" åt fanders, tog tydligen en stund å hitta felet. Antar att detta kan stämma, ?? Nån som hört/varit med om nått liknande?

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 04 jan 2013 01:05
av Lejon
Vilka diskussioner det blev :)
Japp, nu är jag verkligen tvärsäker!

Re: Förslag på PCV koppling!

Postat: 05 jan 2013 06:53
av The Judge
Vi har en diskussion på Performance Years Tech Forum i USA, och i post #35 finns min bild som jag tänkte lägga in här också.

http://forums.performanceyears.com/foru ... p?t=716928