Sida 1 av 1

Ventiljustering 389

Postat: 19 nov 2012 19:35
av Martinb
Jag var över hos polaren, skulle hjälpa han att justera ventilerna på en 65 389.
Nu visade det sig att det låg dubbla brickor mellan justermuttern och vippan.
Den understa satt riktigt och den övre var vänd upp och ner.
Vi tog bort den extra och skulle justera men då stack gängorna upp i mitten på muttern så låsskruven går inte att använda.
Alltså har nån lagt dit en extra bricka för att kunna använda de justerbara muttrarna.
Stödbultarna är bytta till 7/16 unf.
Alltså, antingen är muttern för kort eller stödbulten för lång.
Mätte muttern till 28 mm lång.
stödbulten stack upp 45mm från toppen.
Nån som vet hur mycket stödbulten sticker upp original?
Finns det längre justermuttrar isåfall nån som vet artnr eller liknande.
Eller nåt annat tips, känns lite bonnmeck att åka med en extra bricka.
Iofs har det funkat några år men vi vill ju fixa till detta.

Re: Ventiljustering 389

Postat: 19 nov 2012 21:42
av Martinb
Har kollat runt lite och om jag kommit fram till rätt mått, så är original stödbult 1,5 tum ca 38mm.
Då hade ju låsmuttrarna funkat eftersom extrabrickan som ligger där är ca 7 mm.
Då är min fråga.
Finns det längre muttrar med insexlåsning?
Eller kan man använda dessa?

http://www.summitracing.com/parts/crn-99771-16

Re: Ventiljustering 389

Postat: 19 nov 2012 22:00
av gto -69
Dessa funkar. Är till icke rullvippor!
http://www.summitracing.com/parts/arp-3 ... dia/images

Re: Ventiljustering 389

Postat: 19 nov 2012 22:39
av Martinb
gto -69 skrev:Dessa funkar. Är till icke rullvippor!
http://www.summitracing.com/parts/arp-3 ... dia/images
Tack för tipset, kollade på deras hemsida och dom är 1,2 tum långa dvs dom funkar inte.
Han har mr gaskets version just nu.

Dom måste vara minst 35mm långa om det ska vara låsskruv i toppen, om det nu inte är nåt annat fel.
Men jämfört vippor med andra och dom är original 389 likaså brickan som ligger ovanför.
Det enda avvikande är att stödbulten är utbytt från originalets med 3/8 gänga och är 1/4" längre än original.
Dom verkar vara pressade så det blir ju rätt mycket jobb att byta dom.
Enklare att skaffa muttrar som funkar om det nu finns vill säga.
Jag tycker det bör funka med muttrar av "cheva" typ som jag länkade till, dom var ju till steel stamped non roller rockers, vill bara ha det bekräftat från nån :)

Re: Ventiljustering 389

Postat: 20 nov 2012 00:23
av jimmy 77
Har en uppsättning låsbara som köptes till en Cheva 454 en gång i tiden som aldrig blev använda kan mäta på dem å se om de har rätt längd om det är av intresse?

Re: Ventiljustering 389

Postat: 20 nov 2012 01:50
av gto -69
Den här är 66mm hög (2,615 In).
http://www.summitracing.com/parts/arp-300-8248

Re: Ventiljustering 389

Postat: 20 nov 2012 06:43
av The Judge
Om stödbultarna är bytta så är de med största sannolikhet 1/2" UNC gängade i toppen med 7/16" UNF gänga på toppen.

Problemet med dessa eftermarknads stödbultar är dels att de är för långa, dels att gängan slutar för tidigt.

Lösningar blir således att kapa bulten en lämplig bit samt att dra på mer gängor för muttern.

Re: Ventiljustering 389

Postat: 20 nov 2012 20:51
av Martinb
Ok,
Tack för svar, får se hur vi löser det.