Sida 1 av 1
låda
Postat: 07 nov 2012 19:31
av agust
Har en liten fundering!
har en lemans 66
sitter en 3 växlad manuell låda i den, vad heter den? finns det olika modeller av dom?
Nästa fråga:
passar en m20-21-22 rakt på, samma mått etc.?
Re: låda
Postat: 11 nov 2012 13:49
av agust
ingen som vet?
Re: låda
Postat: 11 nov 2012 17:24
av VinylKnaster
Jag vet inte vad den 3-växlade lådan heter men man kunde ju lägga till $ för att få en 4-växlad muncie.
Så ja dom passar rakt av, är dock osäker på längden på din kardan med den 3-växlade.
Re: låda
Postat: 11 nov 2012 21:31
av The Judge
Standard satt en Saginaw 3-växlad manuell, M11, på GTO-66.
Som option fanns en HD 3-växlad manuell, M13, Dearborn. En F**d-låda m.a.o.!
Den 4-växlade Muncie lådan, M20 wide ratio var också option, liksom Muncie M21:an, close ratio.
Alla kardaner till 66 GTO var 60" långa och det var samma yoke till alla lådorna, dock var en avsedd till 3 och 4 växlad manuell, en var avsedd till de 3-växlade F**d-lådan och den sista var till A/T.
Re: låda
Postat: 11 nov 2012 22:01
av agust
tacktack precis den info jag sökte!
så det som skiljer m20 och m21 är utväxlingen?
mvh
Re: låda
Postat: 11 nov 2012 23:49
av jimmy 77
har för mig att M21:an ska tåla lite mera power men är osäker på detta den var iaf poppis inom streetrace ett tag men den höll inte för vridet i chevas trimmade bigblock maskiner så de som ville köra manuell låda böt ofta till Dougnash lådor numera heter de Richmond gear de höll bättre men de kostar en slant
Re: låda
Postat: 12 nov 2012 10:07
av The Judge
M21:an har "längre" etta, tvåa och trea för att användas med bakaxlar som har 3.90 - 4.33 utväxling, f.ö. ingen skillnad.
M20 har två spår på ingående axel, m21 har ett spår.
1971 började Pontiac använda M20 och M22 (M22 som har rakare skärning på dreven och därmed kraftigare än M21:an), både M20 och M22 använder fr.o.m. 1971 samma yoke som TH400, d.v.s. 32 splines, i stället för som tidigare 27 splines (ST300, TH350).
M22:an har inga spår på ingående axel.
F.ö. kan noteras att fr.o.m. 1966 fick Muncie-lådorna en 1" bottenstock, en uppgradering mot den 3/4" som användes tidigare.