Fråga om vipparmsbultar
Postat: 29 aug 2012 20:24
Hej - ny här på forumet. Ha mest läst och sugit i mig nyttig info.
Behöver lite hjälp. Bytte lyftare i maskinen (455 med #96 - 71:a toppar)) i våras och såg då att gängorna på samtliga vipparmsbult var kass. Beslöt då att kassera dom och köpa nytt (eftermarknad) med låsbara muttrar. Ställde den torrt, nock för nock, och maskinen gick fint. Men efter en längre resa började det skramla lite underligt under ena ventilkåpan. Lyfte av och inspekterade, och såg att en vippa hade "kantrat", d.v.s tippat åt sidan. Ändan mot fjädern låg inte i centrum och vippan låg mot muttern, därav missljudet.
Efter lite inspektion och konsultation visar det sig att skålen i vippan har ett rejält spel mot bulten, så där var anledningen. Och om jag inte missminner mig stod det "Chevrolet" på förpackningen - jag nöjde mig tyvärr med att kolla längd samt gänggång/mått i båda ändar (dom gamla bultarna är tyvärr borta, har inget att jämföra med).
Vad jag nu har hört så ska kragen (där skålen hamnar) på en Pontiac-bult vara tjockare än vad dom är på dom bulten jag har - låter logiskt med tanke på mitt problem - och att skålen ska sitta riktigt tight mot bulten. Tittar man omkring på nätet står det att bult till Cheva SB saluförs som att kunna passa Pontiac - tveksam till det med hur det funkar för mig...
Nu jagar jag nya (eller bättre begagnade) korrekta bult, helst inom Sverige. Några tips?
Hittade dessa på Summit - http://www.summitracing.com/parts/HRS-94655/ - verkar vara korrekta.
Behöver lite hjälp. Bytte lyftare i maskinen (455 med #96 - 71:a toppar)) i våras och såg då att gängorna på samtliga vipparmsbult var kass. Beslöt då att kassera dom och köpa nytt (eftermarknad) med låsbara muttrar. Ställde den torrt, nock för nock, och maskinen gick fint. Men efter en längre resa började det skramla lite underligt under ena ventilkåpan. Lyfte av och inspekterade, och såg att en vippa hade "kantrat", d.v.s tippat åt sidan. Ändan mot fjädern låg inte i centrum och vippan låg mot muttern, därav missljudet.
Efter lite inspektion och konsultation visar det sig att skålen i vippan har ett rejält spel mot bulten, så där var anledningen. Och om jag inte missminner mig stod det "Chevrolet" på förpackningen - jag nöjde mig tyvärr med att kolla längd samt gänggång/mått i båda ändar (dom gamla bultarna är tyvärr borta, har inget att jämföra med).
Vad jag nu har hört så ska kragen (där skålen hamnar) på en Pontiac-bult vara tjockare än vad dom är på dom bulten jag har - låter logiskt med tanke på mitt problem - och att skålen ska sitta riktigt tight mot bulten. Tittar man omkring på nätet står det att bult till Cheva SB saluförs som att kunna passa Pontiac - tveksam till det med hur det funkar för mig...
Nu jagar jag nya (eller bättre begagnade) korrekta bult, helst inom Sverige. Några tips?
Hittade dessa på Summit - http://www.summitracing.com/parts/HRS-94655/ - verkar vara korrekta.