Sida 1 av 1

TH400 hjälp tvåan funkar ej

Postat: 01 jul 2012 16:28
av GTO69
Hej alla

Jag har en TH400 lådan med manuellt ventilhus, omvända växellägen, från TCI.

Mitt problem är att alla växlar utom tvåan funkar, dvs när jag kör i väg på ettan och växlar till tvån så växlar inte lådan upp utan forsätter att driva på ettan och jag måste växla igen och trean går i.

Lådan var nyrenoverad för säsongen och funkade till en början. Problemmet uppstådd då jag körde som vanligt ettan och sedan tvåan och sedan plötsligt så vart dett ettan igen. Trodde först att tvåan råkade glida ur men då jag drog i växelspaken igen så åkte trean i. Efter detta så har jag igen två.

Har ni några förslag på vad som kan vara fel, Ventilhus?, eller något bromsband som gått sönder.

Tack på förhand

Re: TH400 hjälp tvåan funkar ej

Postat: 01 jul 2012 17:50
av jimmy 77
kollat så inte länkaget är glapp ?

de kan vara ganska känsliga på att de inte glappar det brukar ofta bli så man missar 2:an om detta är lite glapp lr slitet behövs inte så mycket innan det börjar jävlas med växlingarna :-|

enklast är väl att palla upp bilen ta hjälp av en kompis starta den å krypa under å dra i växlarna en i taget funkar de inte med wiren på plats ta av den å prova för hand direkt på lådan så du känner att växeln går i


antar att du kör wire styrt från spaken till lådan

ta ur lite olja å lukta på den luktar de brännt så har du troligen slir i lådan med brända lameller som följd tyvärr

Re: TH400 hjälp tvåan funkar ej

Postat: 01 jul 2012 20:22
av GTO69
Har testat att justerat wire och man ser och hör att det klickar i tvåan. Har även tittat på oljan ser bra ut och luktar inte bränt. Har tagit ner lådan, pust mycket jobb, och lyft hur ventilhuset, ser inget konstigt. Dock skulle jag vilja vet, innan jag börjar riva lådan om någon har erfarhet från liknade problem att tvåan inte driver.

Jag vet ej hur lådan funkar, sökt på nätet men ej funnit något, dvs om ettans plantetväxel är i ingrepp hela tiden (låst solhjul,planethjul mm.?), även när växel två ligger i, och att när man växlar till tvåan så låser lådan nästa planethjul/solhjul mm. Vilket i så fall skulle kunna innebära att denna låsmekanism är trasig (front band)? vilket gör att man fortfarannde kör på ettan fast man har växelföraren i läge två. Eventuellt att någon slide i ventilhuset har fastnat.

Tråkigt att köra racing med endast 1 och 3.

Re: TH400 hjälp tvåan funkar ej

Postat: 01 jul 2012 21:03
av The Judge
Vad säger den som renoverat lådan?

Re: TH400 hjälp tvåan funkar ej

Postat: 01 jul 2012 21:12
av jimmy 77
ja du det där låter som överkurs för min del :shock:

skapligt drygt å gasa med bara 1 o 3

skaffa en PG så har du inte lika många växlar som kan pajja :lol:

Re: TH400 hjälp tvåan funkar ej

Postat: 02 jul 2012 08:06
av GTO69
Hej vi har semesterstängt till 1 aug. Tar ej emot meddelande på telefonsvararen.

Detta meddelande skulle jag också haft på telefonsvararen om jag byggde lådor nu under racesäsongen.

Re: TH400 hjälp tvåan funkar ej

Postat: 02 jul 2012 09:58
av GTO69
Hej, efter att ha pratat med en lådbyggare så fick jag svar att det är till 95% tvåans sprag som har gått sönder. Hittade också följande information på internet. (bara riva och se om det är det felet). Tack i alla fall för förslagen.

The most common failure in a Turbo 400 is the 2nd gear sprag. This is a mechanical part has to stop the direct drum turning in the opposite direction of transmission rotation the instant the 2nd gear is engaged. Imagine a 9lb drum turning at engine RPM and has to be stopped instantly. What typically happens is the sprag will wear and break or flip over causing a loss of 2nd gear. This will happen from a stock 400 to Hi HP units. The industry for years has worked to improve the problem GM built into the Turbo 400. The industry solution was to use a larger sprag out of a front wheel drive GM transmission referred to as (Super Sprag). This sprag is larger and has more surface area and it does extend the HP limitation of the 2ng gear sprag. The problem is the Super Sprag is still a mechanical part, it still wears and fails only at a higher HP level. No one seems to know what HP level this new sprag is reliable. When you shock a mechanical part it will fail period. That's what happens every time you pull the shifter on your 400 into 2nd gear.

Re: TH400 hjälp tvåan funkar ej

Postat: 02 jul 2012 12:04
av The Judge
Ja, det är bara att riva för inspektion.

När jag knäckte spragen, eller rättare sagt "roller kopplingen" på min 1972 TH400:as direkttrumma, så nöp lådan varje gång trean skulle gå i, så jag fick köra hem på tvåan!
Det kan ju tänkas att hundbenen i din sprag har "vänt över", men det verkar skumt att bara just tvåan påverkas?

Men den kan ju även ha släppt från trumman?
Idag använder man 4L80E-lådans direkttrumma, 34-elements sprag och låsning till spragen för race.