Sida 1 av 2

TH400 hittar inte trean....?

Postat: 29 apr 2012 22:42
av Gust
Som rubriken lyder, min TH400 växlar ganska snabbt upp i tvåan men inte alls upp till trean. Hur beter lådan sig om vacuumklockan på sidan ej är ansluten? En tidigare ägare till bilen har bytt motor och låda och han har aldrig använt den med denna teknik, så nåt kan ju vara på slarv, en hel del annat har varit det också. Har ej hunnit kolla om klockan är ansluten eller ej, detta slog mig först nu. Eller har någon nån ide var jag ska börja söka?

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 30 apr 2012 01:07
av The Judge
Steg 1 är att kolla vakuumanslutningen som ska ge fullt insugsvakuum.

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 30 apr 2012 17:35
av -61 Bonneville
Hej! Den ska växla rätt hårt utan vaccummodulatorn inkopplad.
Men växla det ska den nog.... :)

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 30 apr 2012 18:14
av The Judge
Om vakuummodulatorn inte är kopplad så ser lådan det som om du har gasen i botten hela tiden och då växlar den inte upp p.g.a. att gorvernoren/varvtalsregulatorn inte har det varvtal som ser till att växla upp p.g.a. att bilen har för låg hastighet i förhållande till belastningen (eller den uteblivna belastningen i detta fall då vakuumanslutningen saknas?).

Så, visst växlar den till trean utan att vakuummodulatorn är kopplad, fast då vid 120km/h eller högre.......

Men hur var det nu, är den kopplad? Det KAN ju vara andra fel?

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 30 apr 2012 22:36
av Gust
Har haft en lite hektisk dag idag så jag har inte hunnit undersöka desto mera, men "tyvärr" är nog vakuumslangen ansluten iaf...

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 30 apr 2012 22:42
av The Judge
Är slangen från modulatorn ansluten på ett ställe som ger "direkt-vakuum"?

En annan felkälla är drevet på governoren (som sitter bakom kåpan med 4 skruvar) som kan vara slitet bortom funktionsduglighet.

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 30 apr 2012 23:23
av -61 Bonneville
Med tanke på citat "växlar ganska snabbt upp till 2.an" så tror jag inte att lådan blir lurad att det gasas fullt... :roll:

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 01 maj 2012 08:16
av Gust
Jag fick en uppenbarelse under natten som jag måste gå ut och kolla på, tänk om vakuumslangen, som iaf övre delen verkar vara ny, sugs ihop när vakuumet ökar vid större belastning? Dvs ännu tvåan växlar normalt men sen man kommer upp i högre belastning försvinner vakuumet från klockan...

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 01 maj 2012 09:51
av The Judge
I alla TH400 finns en funktion som gör att lådan växlar till tvåan, som en ren säkerhetsåtgärd, oberoende av vilket läge man har spaken i, eller vilken belastning det är på motorn.
Om lådan lurars av att vakuumanslutningen inte är kopplad och hastigheten är för låg i förhållande till detta så växlar den till tvåa snabbare än nödvändigt.

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 01 maj 2012 09:55
av The Judge
Vakuumet ökar inte vid belastning, det sjunker, och närmar sig det atmosfäriska trycket.

När gasen är i botten, och förgasarspjällen är vidöppna, så har du inget vakuum i insuget som kan "suga" ihop slangen.

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 01 maj 2012 10:01
av Gust
The Judge skrev:I alla TH400 finns en funktion som gör att lådan växlar till tvåan, som en ren säkerhetsåtgärd, oberoende av vilket läge man har spaken i, eller vilken belastning det är på motorn.
Om lådan lurars av att vakuumanslutningen inte är kopplad och hastigheten är för låg i förhållande till detta så växlar den till tvåa snabbare än nödvändigt.
Dvs om t.ex shiftern är feljusterad så inte driven riktigt går i så växlar lådan upp i tvåan iaf? Det finns en massa frågetecken runt om i denna bil då tekniken är utbytt och som jag skrev redan tidigare, en massa saker tycks ha lämnat på hälft.

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 01 maj 2012 12:48
av Gust
Kan nu konstatera att lådan beter sig exakt likadant fastän jag kopplade ur vakuummodulatorn helt och hållet....

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 01 maj 2012 15:06
av The Judge
Prova en annan vakuummodulator.

Om inte detta hjälper så kanske kolven innanför modulatorn kärvar i sitt lopp.
Detta är inte ovanligt.
Anledningen till att den kärvar är att det sitter en skruv, som håller ventilhuset, precis invid hålet där denna kolv löper och om denna skruv dragits för hårt av nå´n obehörig entusiast, så är det ett problem.
På senare TH400 har denna skruv rationaliserats bort av fabriken, just p.g.a. detta problem.

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 17 maj 2012 22:18
av Gust
Nu börjar det bli spännande om nån trea hittas. Skaffade ny modulator, och tänkte också byta olja och filter samtidigt. Vågade trots allt inte låta bli att ta ner ventilhuset på samma gång, och där hittades två ventiler som satt fast.... Dessutom var fjädern under accumulator(?)kolven brusten. Någon som förresten vet vad den har för uppgift? Nu är lådan ihop igen men ej provkörd, hoppas hoppas....

Re: TH400 hittar inte trean....?

Postat: 19 maj 2012 08:27
av Gust
Funkar!!! :mrgreen: