Sida 2 av 2
Re: Vad ska jag ha för toppar?
Postat: 20 okt 2013 22:07
av Gpgurra
Står 455 på vipporna.. Jag ska kanske använda 350 topparna från 72. 7H1 toppar.. ska lämna in dem o få pris på vad de kmr att kosta o fixa till dem..blir det allt för dyrt får det bli att kolla upp om det lönar sig att köpa helt nya toppar.. finns det ngn sida/firma i sverige som säljer nya toppar?
Re: Vad ska jag ha för toppar?
Postat: 20 okt 2013 22:15
av The Judge
Om "455" skulle betyda att de passar 455 motorn så passar de garanterat senare 400 också, eftersom 455 fanns 1970-76 och de använde samma vippor som 1967 2:nd design och senare 400.
Re: Vad ska jag ha för toppar?
Postat: 20 okt 2013 22:33
av Gpgurra
Men detta är ju topoar till 350? Ingen skillnad där då?

Re: Vad ska jag ha för toppar?
Postat: 20 okt 2013 23:20
av The Judge
Nejnej, som sagts tidigare så används samma vippor till alla traditionella Pontiac V8 toppar fr.o.m. 1967 2:nd design - 1979 utom 1969-70 RAIV.
Re: Vad ska jag ha för toppar?
Postat: 21 okt 2013 00:56
av Burningbird
Gpgurra skrev:Står 455 på vipporna.. Jag ska kanske använda 350 topparna från 72. 7H1 toppar.. ska lämna in dem o få pris på vad de kmr att kosta o fixa till dem..blir det allt för dyrt får det bli att kolla upp om det lönar sig att köpa helt nya toppar.. finns det ngn sida/firma i sverige som säljer nya toppar?
enginekitracing.se säljer både KRE och Edelbrock toppar.
Re: Vad ska jag ha för toppar?
Postat: 21 jan 2014 23:26
av Gpgurra
Tips på bra motorolja för detta bygget??

Re: Vad ska jag ha för toppar?
Postat: 22 jan 2014 00:10
av The Judge
Biltema 10w30 med GM E.O.S. de första 2-3 oljebytena.
Denna viskositet ligger inom Pontiacs specifikationer och har funkat i årtionden för mig till båda GTO:erna, inkl. bracket-racing med Judgen.
Re: Vad ska jag ha för toppar?
Postat: 22 jan 2014 23:52
av Gpgurra
Åfan!

Känns ju lite riskabelt med biltemaolja på en motor som kostat över 100 000 papp.. hehe menmen säger du de så

Tack!

Re: Vad ska jag ha för toppar?
Postat: 23 jan 2014 00:27
av Peje
Jag har kört med Biltemas motorolja och kan inte säga något negativt.Ska tydligen vara Statoil som står bakom(alltså inte Biltemas "egen" olja).Har varit inne på ett forum för europeiska bilar och där köper folk olja allt från Rusta,Jula till skitdyra raceoljor.Det är alla möjliga märken som man aldrig har hört talas om.Så detta är en djungel och jag har inte expertis att uttala mig.Har kört med "76",Pennzoil,Biltema men ALLTD bara MINERAL.