Sida 2 av 2

Re: förtändning 400 smog motor

Postat: 17 jun 2013 08:24
av gto66
någon som har nån aning om detta ?

Re: förtändning 400 smog motor

Postat: 17 jun 2013 11:14
av The Judge
Jag skulle göra ett komptest på motorn.
Driftvarm, nyladdat startbatteri, alla stift ur, plus till tändspolen bortkopplad, spjällen vidöppna.

Sedan skulle jag ta bort fördelarlock och rotor för att inspektera och ev. smörja vikter och fjädrar till centrifugalregleringen.

Re: förtändning 400 smog motor

Postat: 17 jun 2013 11:17
av gto66
Tanken slog mig precisi mina jobbtankar .. :roll:

kan detta fenomen ha något att göra med om jag har en Vac eller DP förgasare. har ju inte kollat upp detta ännu . :?: :?: :?:

tänkte om det inte blev tillräckligt vacum till förgasaren när man kör manuellt .. eftersom det har setat automat låda på motor och förgasare innan ... :!:

för som sagt. vrider jag på ordentligt med förtändning (16-20) grader så går bilen riktigt friskt på högre varv(dock väldigt tungt startad) men ställer jag den runt 10-12 grader så orkar den inte så mycker mer efter 3000 rpm men startar direkt med ett enkelt nyckelvrid ...

/ N :geek:

Re: förtändning 400 smog motor

Postat: 17 jun 2013 14:22
av gto66
The Judge skrev:Jag skulle göra ett komptest på motorn.
Driftvarm, nyladdat startbatteri, alla stift ur, plus till tändspolen bortkopplad, spjällen vidöppna.

Sedan skulle jag ta bort fördelarlock och rotor för att inspektera och ev. smörja vikter och fjädrar till centrifugalregleringen.

jag får ta och göra som så och kolla det. tack för svar Kent.

/ N :geek: