Annons
Re: Kardan
2Blir nog svårt att hitta en fräsch 1969 Firebird 8.2" bakaxel.
Många byter ut sin sönderkörda originalaxel mot just en 8.5" Nova bakaxel p.g.a. att den är betydligt starkare.
Om du har en 8.5" Nova axel på din bil så är kardanaxeln kortad ca. 1 tum.
Många byter ut sin sönderkörda originalaxel mot just en 8.5" Nova bakaxel p.g.a. att den är betydligt starkare.
Om du har en 8.5" Nova axel på din bil så är kardanaxeln kortad ca. 1 tum.
Re: Kardan
3Men man kan väl byta ut drivaxlar och dreven så att det håller 500 hk, eller är det huset som inte håller?
Re: Kardan
4Även om du stoppar i "bättre" drivaxlar och utväxling så saknar pinjongen tillräckligt med stöd för 500 hästar och slicks för att hålla nån längre tid. Det är helt enkelt bortkastade pengar på en 8.2" axel för detta bruk.
För 500 hk och slicks är det bättre med en 1968-69 Camaro 12-bult ombyggd till Ford-ändar med bättre hjullager eller en ombyggd Ford 9".
En 70-tals Nova 8.5" är inte så tokig då den har samma stöd för pinjongen som en 12-bultsaxel, det är väl hjullagren som är den svaga punkten, precis som 12-bultsaxeln.
Om du redan har en sån så kunde du lägga pengarna på att byta till Ford-ändar och nya drivaxlar till den?
För 500 hk och slicks är det bättre med en 1968-69 Camaro 12-bult ombyggd till Ford-ändar med bättre hjullager eller en ombyggd Ford 9".
En 70-tals Nova 8.5" är inte så tokig då den har samma stöd för pinjongen som en 12-bultsaxel, det är väl hjullagren som är den svaga punkten, precis som 12-bultsaxeln.
Om du redan har en sån så kunde du lägga pengarna på att byta till Ford-ändar och nya drivaxlar till den?
Re: Kardan
6Ok mycket bra info,vanlig gatbil aldrig slicks eller tävling,bara en axel som håller att trycka till med ibland, är det ändå för dåligt med firebird axeln,nova axlar är svårare att hitta och min är lite deformerad inne i huset.
Re: Kardan
7Det dåliga med Pontiacs 8.2" är väl att den inte håller lika länge som en 12-bults eller 8.5" om man har tung högerfot.
Den starkaste Pontiac 8.2" axeln är den med Nodularhus och diffbroms med 4 pinjongdrev, satt på H.O. och RamAIr-bilar i första hand.
Lycka till att hitta en sån!
Den starkaste Pontiac 8.2" axeln är den med Nodularhus och diffbroms med 4 pinjongdrev, satt på H.O. och RamAIr-bilar i första hand.
Lycka till att hitta en sån!