Annons

knackade motor.

1
Hej . har en Pontiac Catalina 1965 med en 389 A
Har ett knack i motorn, på låg var men försvinner vid lite högre varv.
Med olika förståsigpåare har olika förslag vad de kan vara.
Hade ett olje tryck på ca 2 bar vid kall motor sjönk till ca 2 bar vid varm.
Har nu bytt kam hydralyftare , kamdrev sats ,oljepump ram och vevlager . Men knacket är kvar.
Har ej lyft toppar och ej tagit ut kolvarna , Kunde inte känna något glapp i vevstakarna.
Tacksam för någon ide.
Annons

Re: knackade motor.

2
jodr skrev: 24 maj 2023 22:21 Hej . har en Pontiac Catalina 1965 med en 389 A
Har ett knack i motorn, på låg var men försvinner vid lite högre varv.
Med olika förståsigpåare har olika förslag vad de kan vara.
Hade ett olje tryck på ca 2 bar vid kall motor sjönk till ca 2 bar vid varm.
Har nu bytt kam hydralyftare , kamdrev sats ,oljepump ram och vevlager . Men knacket är kvar.
Har ej lyft toppar och ej tagit ut kolvarna , Kunde inte känna något glapp i vevstakarna.
Tacksam för någon ide.
Jag bara undrar: Om du har oljetryck på 2 bar vid kall motor för att sen sjunka till 2 bar vid varm motor.
/Benny
Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: knackade motor.

3
oljetrycket är 4 bar vid kall motor . sedan sjunker de till ca 2 bar vid varm. detta är på tomgång
har bytt oljepump lager vev och ram lager allt som man tror de kan vara. Har dock inte bytt kolvar har inte tagit bort toppar
inte bytt stöt stänger,
Knacket tystnar när man höjer varvet. Om man små varvar så hörs de och när man lägger i driven och kör iväg när varvet är lågt.

Re: knackade motor.

5
Mistänker att de kan vara så. får fortsätta i vinter med att byta .dom och renovera topparna. vill köra med den i sommar.
Har bytt allt annat .dom tidigare ägare har kör med de. de är ju inte hela tiden. Tack för svar. Återkommer med resultat när jag har delat motorn.

Re: knackade motor.

6
Mistänker att de kan vara så. får fortsätta i vinter med att byta .dom och renovera topparna. vill köra med den i sommar.
Har bytt allt annat .dom tidigare ägare har kör med de. de är ju inte hela tiden. Tack för svar. Återkommer med resultat när jag har delat motorn.

Re: knackade motor.

7
Hej, jag hade ett knackande ljud i min -66 Bonneville , 421" AC bil med returledning för bränslet , höll på rätt längeför att lokalisera ljudet som visade sig komma från returledningen till bränslet. När man låg under bilen med motorn på tomgång och kände på bensinledningarna så kändes det tydligt att det knackade i returröret. Varför det knackade vet jag inte riktigt med det följde så att säga tomgångsvarvet. Jag pluggade returledningen och knacket försvann. Jag har även en 389" bil med AC och där kan man någon gång ibland förnimma ett litet likadant knack som i 421" bilen. Bara på tomgång där också. Kanske långsökt att du har samma fel men kan kanske vara värt att kolla innan allt rivs isär.