Annons
Annons

Re: Ang. vevhusventilation?

4
stefan 8 skrev: 17 feb 2020 20:35 förlåt! såg inte ditt sträck
Precis, tänkte bara släppa ut det i det fria.

Känns rent spontant att pcv-ventilen, slangen osv. kommer att bli rätt flottig inuti.
Min tanke var som sagt att bara dra en slang rätt ner, så jag släpper ut skiten där.
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Ang. vevhusventilation?

10
Bilagan Principle of automotive engines, PCV1.docx.png finns inte längre
Bilagan Principle of automotive engines, PCV1.docx.png finns inte längre
PCV-systemet började användas runt 1963 av alla fordon, bl.a. för att förlänga livet på motoroljan, motorn och allt levande runt den.
Innan detta system användes "road draft", alltså ett rör från vevhuset ner under bilen där fartvinden drog ur de skadliga, frätande, kondensfyllda vevhusgaserna ut ur vevhuset. Detta system var inte särskilt effektivt, särskilt inte vid tomgång och låg hastighet.
De första PCV-systemen hade ventilation till och från vevhuset via ett mot atmosfären öppet oljepåfyllningslock, vilket inte var särskilt hälsosamt för levande varelser, men det höll motorn ren invärtes och förlängde oljebytesintervallerna mångdubbelt.
1968 skärptes utsläppskraven och PCV-systemet fick till och frånluftväxlingen via luftrenaren och detta system används än idag.
PCV-systemet är även en kontrollerad "vakuumläcka" som ingår i kalibreringen av förgasare.

Sammanfattningsvis är det skadligare för motorn att INTE använda PCV-systemet än att göra det. Detta har motoringenjörerna räknat ut och när man förstår varför är detta en ickefråga. Se till att det fungerar som avsett, och glöm sedan bort det.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Ang. vevhusventilation?

11
Frågade bara åt en kompis... ;)

Jag kommer nu att köra enligt den nedre bilden, som dom körde med från år 1968!

Spelar det någon roll om man sätter slangarna spegelvänt? (Att man går från luftrenaren till passagerarsidans ventilkåpa.)
I mitt fall blir det bäst rent praktiskt att ha exakt som på bilden (lättare att fylla på olja från förarsidan).
Men undrar ändå, bara "för att"?
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400