Annons

Motorrenovering

1
Jag har en Pontiac Bonneville cabriolett 69.a som ägarna innan misshandlat totalt.
Har svetsat allt rost till 100 %, nu tänkte ja renovera motorn, men jag slutade meka v 8.or i slutet på 70 talet, så det har väl hänt en del på renoverings sidan.
Kan någon redogöra för mig en lågbudget renovering på en 400 hundra motor (idioterna hade bytt ut 428.an) jag är inte intresserad av power utan jag vill få ner soppaförbrukningen, det är en glidare.
Tänkte byta ut insug och förgasaren, vad ska jag köpa?
Hona loppen och byta kolvringar och lager. Hur stort spel är godtagbart mellan kolv och cylindervägg?
Vad ska jag göra åt topparna? Den måste ju byggas om för blyfritt. Skall jag ha headders?
Vad och hur mycket ska min fräsa bort av gjutkanter, eller är det bara onödigt jobb man lägger ner ?
Helst att om någoton kan beskriva exakt vad jag ska göra i rätt ordning.
Som sagt jag är bara intresserad av att få ner soppaförbrukningen och att motorn inte hoppar utan den skall bara spinna som en katt.
Hälsningar Skruven
Annons

Re: Motorrenovering

2
Välkommen till Forumet!

Av vilken anledning vill du få motorn renoverad?
Är det dåligt komp? Hur dåligt?
Drar den olja? Hur mycket olja drar den på 100 mil?
Hoppar motorn p.g.a. utebliven service?
Varför vill du byta insug och förgasare? Inget är bättre än original insug och förgasare.
Plåtrörs-Headers gör ingen nytta på en bil som det inte körs dragracing med.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Motorrenovering

3
Hej
Tack för ett snabbt svar.
1. Motorn drar olja. Dom tidigare ägarna (idioterna) startade motorn och hade för vana att varva upp den när motorn var kall och körde som idioter med den. Service har den aldrig fått!
Har ej tagit komp prov när jag ändå bestämt mig för att renovera.
Motorn går orent pga. för förgasaren är helt slut en 600 holley 4 port.
Det sitter orginalinsug, var inne på att behålla den, små insug för primärportarna och större för sekundär. Vilken förgasare skall jag satsa på ?
Grenrören är spruckna och trasiga så när jag ändå måste byta så varför inte headers?
Hälsningar Skruven

Re: Motorrenovering

4
Jag får tydligen inga fler svar så!
Om jag bara brotchar av vändkanterna, honar loppen och byter kolvringar och vevstak
slager samt ramlager.
Fräser av alla gjutkanter och sen lutar av hela blocket
Byter till rostfria ventiler, nya ventiltätningar.
Behåller insuget och köper en ? Förgasare?
Men vad gör jag med grenrören orginal eller headers?
Och vilken förgasare ska jag sattsa på ?
Vore tacksam för ett fackinsatt svar.
Får jag inga svar så har ni inte kommit långt i utvecklingen sen när vi var aktiva på 70 talet.
Förlåt min påstridighet jag har ADHD, men jag vill varva ner med min Pontus.

Re: Motorrenovering

6
Tjena! Har nyligen köpt en catalina från -61 med en 389 som jag nu har plockat isär i molekyler eftersom två kolvar hade gått åt h**vete. Motorn är i ok skick förövrigt som tur är men har ändå tänkt att göra en mindre renovering. Därav har jag lite frågor angående vad jag ska köpa för grejer, samt hur man ser om kolvar och lager är ÖD? På vevlager finner jag texten GMMA och på kolvarna finns ett förmodat gjutnummer som är: 535350. Kan man tyda dessa på något sätt?

Mvh Tage