Annons

Kass bensinpump 389 -64 ?

1
Det verkar som bensinen på min mek pump rinner igenom pumpen, även vid avstängd motor!? Ett väldigt högt tryck, när jag lossade röret vid förgasaren även när motorn varit avstängd 5-6 timmar. När jag klämt en tång på inkommande slang ,från tanken vid pumpen, slutade det komma bensin. Men när jag lossade den fortsatte det rinna upp till förgasaren! Alltså bensinen rinner till förgasaren hela tiden, fast avstängd motor !? Stämmer inte tycker jag. Tror dessutom det tryckt sönder packningar i förgasaren, eftersom den började läcka.....har aldrig varit med om det. Tänker beställa ny pump o kolla.
Annons

Re: Kass bensinpump 389 -64 ?

2
dick59 skrev:Det verkar som bensinen på min mek pump rinner igenom pumpen, även vid avstängd motor!? Ett väldigt högt tryck, när jag lossade röret vid förgasaren även när motorn varit avstängd 5-6 timmar. När jag klämt en tång på inkommande slang ,från tanken vid pumpen, slutade det komma bensin. Men när jag lossade den fortsatte det rinna upp till förgasaren! Alltså bensinen rinner till förgasaren hela tiden, fast avstängd motor !? Stämmer inte tycker jag. Tror dessutom det tryckt sönder packningar i förgasaren, eftersom den började läcka.....har aldrig varit med om det. Tänker beställa ny pump o kolla.
Bensinen rinner uppåt från tanken som ligger lägst via pumpen som ligger i mitten till förgasaren som ligger högst. Har jag uppfattat dig rätt? För mig är det emot naturlagarna att detta kan ske.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: Kass bensinpump 389 -64 ?

4
dick59 skrev:Men bensinen rinner alltså rakt igenom bensinpumpen, utan att jag kört på starten. Skall plocka av pumpen idag.
Hur kan en sugande pump stå under ett sådant tryck att bensinen rinner uppåt? Hoppas att nån annan på forumet kan förklara detta.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Kör Cheva och Pontiac!!! :)

Re: Kass bensinpump 389 -64 ?

6
Plockat av pumpen nu, en Carterpump. Skall det verkligen gå att blåsa igenom in/ut nipplarna? När jag trycker på armen verkar den fungera, men liksom inget stopp. Har video på när jag släpper tången från slangen och det rinner igenom! Men vet inte hur man visar det här. Får inte den nya pumpen förrän 1 vecka....skall väl inte behöva montera en tryckregulator ?

Re: Kass bensinpump 389 -64 ?

7
Det ska gå att blåsa genom nipplarna, men bara åt det håll som bensinen normalt sett rinner (från tanken till förgasaren). Åt motsatt håll ska backventierna stänga så att det inte går att blåsa.
Om det är tryck i tanken, exempelvis pga att kall bensin expanderar när man kör in bilen i ett varmt garage, så skulle det kunna bli så att bensinen trycks upp till förgasaren. För att förhindra detta så brukar det vara ventilationshål i tanklocket (nyare bilar kan ha andra lösningar, men en -64 borde ha ventilationshål) som släpper ut övertrycket i tanken. Om det skulle sitta ett felaktigt tanklock på din bil, utan ventilationshål, så skulle det kunna vara förklaringen till dina problem. Ofta står det "Vented" skrivet på tanklocket om det är en modell som har ventilationshål.
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza

Re: Kass bensinpump 389 -64 ?

8
Ok, tanklocket av nyare modell, med packning i typ tjockare skumgummi som släpper igenom luft.
Och det går bara att blåsa från inkommande nippel. Men jag kanske tänker fel, när pumpens arm inte går upp/ner borde den inte trycka fram bensinen så som den gjort. Jag skall även kolla förgasarnålar/flottörer för dom verkar inte ha fungerat.Eftersom det runnit in bensin även vid avstängd motor.

Re: Kass bensinpump 389 -64 ?

9
Ett bristfälligt flottörsystem kan läcka bränsle hela tiden.
Alla detaljer i bränslesystemet är modellspecifika.
Har svårt att föreställa mig ett ventilerat tanklock som ventilerar genom en skumgummipackning.
Visar sig problemet utan tanklock?
Bilden visar ett OEM original ventilerat lock.
ACDELCO 12F13.jpg ACDELCO 12F13.jpg Visad 75191 gånger 25.38 KiB
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/